Waarom is lachen een smeermiddel in onze communicatie? Lees deze verkooptip van ISTN!Lachen is in de loop van de evolutie ontstaan en de oervorm is nog steeds te horen bij chimpansees. Als chimpansees spelen maken ze met open mond ritmische geluiden als ze in- en uitademen. Het geluid is bedoeld om duidelijk te maken dat het om spel gaat! Een chimpansee die achtervolgd wordt door een leeuw, laat heel andere geluiden horen!

De menselijke lach is ontstaan uit de geluiden die de aapjes maken tijdens spel, bij het stoeien en achtervolgen. De meeste mensen maken alleen lachend geluid als ze uitademen. Maar ik ken uitzonderingen!

Humor en lachen maakt een gesprek dus meer ontspannen. Je kan er een verkoopgesprek mee verluchtigen en minder zwaar maken. Mensen houden niet zo van zware gesprekken! Hoe gebruik je humor? Mijn vorige post vertelde je al dat je dat vooral kan doen door te lachen om de grapjes van je klant. Natuurlijk kan je als verkoper ook wel gepaste humor toevoegen.

Humor maakt een gesprek dus fijner mits dit gepast is, kan en mag! Een arts die een ernstige mededeling moet doen of een manager die iemand ontslaat, moeten natuurlijk grapjes achterwege laten. Als een klant boos is of een klacht uitspreekt: geen grapjes maken!

Maak jij grapjes in je verkoopgesprek of lach je meer om jouw klanten? 🤔

PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!

Komende workshops
Informatie over incompany training
Ontvang GRATIS verkooptips!
Informatie over competentiemeting