Waarom klinkt mijn stem zo raar - Lees deze verkooptip van ISTNHeb jij dat ook? Dat als je jezelf hoort praten via een opname dat je schrikt van je stem. In je hoofd klinkt je stem dieper en warmer en helaas klinkt de opname scheller en hoger. Dat je stem normaal warmer en dieper klinkt, is omdat jij jezelf hoort via je oren maar ook via je botten in je schedel, Die zorgen voor dat mooie geluid, dat waarvan jij helaas de enige bent die het hoort!

Troost je; alle mensen die je kennen, zijn gewend aan je normale stem En als je jezelf maar genoeg terug hoort via opnames wen jij er ook aan. Een ander grappig weetje is dat als je jouw stemopname hoort zonder te weten dat jij het bent, je stem weer wel aantrekkelijk vindt ten opzichte van andere stemmen. Tja, we zijn soms best inconsequent in onze meningen.

Moraal van verhaal, neem maar veel gesprekken op, luister ze terug. Dan leer je niet alleen veel bij het terugluisteren, maar wen je ook nog aan je stem.

Toevoeing van Jessica Brinkert

Mooi hoe je dit uitlegt Jef. Er speelt ook iets psychologisch mee. Je brein koppelt je stem aan je identiteit. Als dat geluid ineens anders klinkt, voelt het even alsof je niet helemaal jezelf hoort. Fascinerend hoe sterk dat zelfbeeld werkt en dat oefenen, zoals jij aanraadt, hierbij echt kan helpen.

Toevoeging van Trudy Pannekeet

Goede tip om vaker je eigen nagesproken tekst te beluisteren om zo te wennen aan je stem. Een stap uit die comfortzone. Misschien ga je dan ook wel podcasts opnemen. Vraagje Jef, terugluisteren van je verkoopgesprekken levert je inhoudelijk veel op. Waarom zou je aan je eigen stem moeten wennen? Omdat je dan naar vorm en inhoud kunt kijken om van te leren?

 

Veel succes bij het terugluisteren van je verkoopgesprekken!

Zijn wij al gelinkt? Bij deze van harte uitgenodigd!

Jef van Wingerden

ISTN training &advies

P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!