In mijn vorige post stelde ik een lastige deelnemer voor om maar even voor straf in de hoek te gaan staan. Een heel ouderwetse straf die vroeger op de lagere school wel ingezet werd. Slaan met een liniaal mocht toen al niet meer.
Tijdens een training aan een grote groep accountmanagers waarin een tijdsbeheersing van het verkoopgesprek behandelden, hebben we de straf “in de hoek staan” als humoristische thema afgesproken voor de hele dag. Wie na een oefening te laat zou komen, moest een minuut in de hoek gaan staan, ongeacht of hij of zij een deelnemende accountmanager, salesmanager of trainer was. Het gold voor iedereen dus! Het zorgde voor veel lol en soms tot flink rennen om op tijd te zijn.
In de pauze werd ik aangesproken door trainers van andere opleidingsorganisaties die ook op die locatie aan het trainen waren. Ze hadden geconstateerd dat onze deelnemers echt moeite deden om op tijd te zijn in de training, iets wat hun eigenlijk nooit lukte. Ze wilden toch wel graag weten hoe ik dat voor elkaar had gekregen. Toen ik antwoordde dat de deelnemers bij te laat komen in de hoek moesten staan, wilden ze mij niet geloven.
Moraal van het verhaal. Ik geloof niet dat straf mensen echt kan motiveren tot ander gedrag, al moet ik toegeven dat de Belastingdienst dat redelijk wel lukt. Ik geloof wel dat je samen met een groep mensen dingen kan afspreken waarbij iedereen kiest om vrijwillig zich te “straffen” bij overtreding. Ook met jouw team! Maar wel SAMEN en VOOR IEDEREEN. En vergeet dan vooral de BELONINGEN niet!
Werk jij met dit soort motivatoren?
Zijn wij al gelinkt? Bij deze van harte uitgenodigd!
ISTN training &advies
P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!