Als je die tenminste ervoor gebruikt! Erg handig voordat je bij een klant naar binnenstapt. Kijk jezelf aan en trek een glimlach. Als je glimlacht kom je vriendelijker en open over! En daarmee wordt je komende verkoopgesprek vast leuker.

Ook is de achteruitkijkspiegel handig om terug te kijken na het verkoopgesprek. Kijk jezelf aan en spreek uit wat je van het gesprek vond. Geslaagd gesprek, matig of mislukt? Geef bij mislukkingen niet de klant de schuld of als die klant te aardig was, een andere omstandigheid. Zoek het bij jezelf! Wat deed jij goed in dit gesprek en wat had je beter kunnen doen. Door jezelf na elk gesprek deze vragen te stellen, kan je jezelf flink verbeteren. Vooral als je bij een minder gesprek ook afvraagt hoe het kwam dat jij dat gesprek niet beter gekregen hebt. Wat was de oorzaak en wat kan je de volgende keer anders doen. Je binnenspiegel helpt je erbij al was het maar om je je eigen gevoel terug te geven na een mislukking. Of na een geweldig succes. YES!

Kijk dus een wat vaker in de achteruitkijkspiegel!

Lees meer Blogs over verkoop of lees onze Verkooptips

Of bezoek een van onze workshops!

Veel succes in de verkoop!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!