In mijn vorige post nam ikzelf afscheid van een slecht betalende klant. Dat afscheid was geen bewust afscheid waarin ik aangaf niet meer voor de klant te willen werken en of de klant verwijten voor zijn voeten te gooien. Wat bereik je met die flauwekul. Gewoon niet meer bellen en mailen is voldoende om het contact te verbreken. Reageer je niet af, zonde van je energie en het kan boemerangen!
Helaas neemt soms een klant afscheid van jou omdat hij of zij voor de concurrent kiest. Als deze beslissing gemaakt is accepteer en respecteer die keuze van de klant dan. Het voorkomen had je immers al veel eerder moeten regelen, is dit keer niet gelukt!
In dit geval is het zaak dat jij op een professionele manier afscheid neemt. Ga langs met gebak en bedank de klant voor het vertrouwen van de afgelopen jaren en wens de klant veel succes in de toekomst. Geef ook nog even aan, dat als er in de toekomst toch nog iets nodig is, de klant je altijd kan bellen; u blijft welkom.
Door op deze wijze positief en sympathiek afscheid te nemen, heb je kans dat de klant in de toekomst terugkomt. Je hebt ook kans dat als een relatie van de klant naar jouw oplossing informeert de klant je aanbeveelt. De relatie is immers nog goed.
Weet jij welke klanten van jou overwegen weg te gaan?
Meer verkooptips? Schrijf je in voor onze GRATIS nieuwsbrief op www.istn.nl
Zijn wij al gelinkt? Bij deze van harte uitgenodigd!
ISTN training &advies
P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!