Een vriend van me reageerde verbaasd dat ik een afwasmachine ging kopen in een winkel. Even voor alle digitalen onder u: een winkel is een gebouw waarin de te kopen goederen uitgestald staan en er adviseurs rondlopen die gratis advies geven. Mij vriend vond het dus vreemd dat ik de machine niet in een webshop bestelde. Die bezorgen de volgende dag, wist hij mij te vertellen. Maar voordat ik er eentje zou kunnen bestellen, zou ik wel een oriƫntatie en vergelijking op internet moeten uitvoeren. Daar had ik eenvoudigweg geen zin. En die vergelijkingssites vertrouw ik voor geen dubbeltje; hun objectiviteit wordt immers ook gestuurd door hun verdienmodel. Ik ging dus ouderwets naar een winkel en bofte!

Er was een vriendelijke verkoper die klaar stond om me te helpen, zonder zich vervelend op te dringen. De verkoper nam rustig de tijd om de verschillen toe te lichten van de verschillende machines. De verkoper gaf mij de ruimte om zelf de beslissing te nemen en drong niet aan. Dankzij de informatie koos ik uiteindelijk een machine die duurder was dan ik van plan was, maar ben nu elke dag blij als ik mijn afwas eruit haal. Veel schoner en droger dan mijn vorige machine. Die meerprijs ben ik al vergeten!

Kortom, ik voel me als klant uitstekend geholpen door deze verkoper van BCC! Ere wie ere toekomt! Vanzelfsprekend heb ik de verkoper een compliment gemaakt.

Moraal van dit verhaal: luister, leer en geniet van andere verkopers. Je leert altijd: soms hoe het moet en soms hoe het niet moet!

Analoog kopen is voor complexere producten echt fijner, natuurlijk mits de verkopers dan wel verstand van deze producten hebben. Daar zit de uitdaging voor de detaillisten!

Veel plezier met winkelen en leer van andere verkopers!

Jef van Wingerden