Een lead reageert slechts één keer! Lees deze verkooptip van ISTNIn mijn vorige tip vertelde ik dat ik drie keer belde om een afspraak te krijgen. Ik was een lead voor dat bedrijf en deed drie keer moeite. Uitzonderlijk!

Ga er liever van uit dat een lead maar één keer contact zoekt!

Tijdens de training “Maak van je lead een klant!” nam een secretaresse deel. Zij moest van haar directeur de leads bellen. “Niet echt haar hobby!”, vertelde ze. Dat bellen deed ze een keer in de twee weken en soms sloeg ze het een keertje over. Eh, maar dat houdt in dat de gemiddelde lead dus een week moet wachten op reactie als die geluk heeft. Dat bleek te kloppen, maar dat boeide haar niet echt. Er was niemand die het merkte binnen het bedrijf.

Bij een ander bedrijf waar ik training gegeven heb, werd de leadgeneratie opnieuw professioneel opgepakt. Daarbij werd vastgesteld dat de binnengekomen leads al een half jaar niet meer bekeken werden. De formuliertjes verschenen in een postvak dat niemand bekeek! Gemiste kansen dus. Zonde! Ook deze blunder had een goed CRM-systeem kunnen voorkomen, maar het pijnlijke was dat ze wel zo’n prima CRM-systeem hadden!

Een CRM-susteem hebben is dus niet genoeg! 
Het CRM-systeem professioneel gebruiken is een tweede vereiste! Anders werkt het niet!
Een CRM-systeem is een prima hulpmiddel, maar nog belangrijker is dat het management de dashboards met de kpi’s van de funnel(‘s) in de gaten houdt! 🤔

PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!