Effectief jagen! Vroeger was het resultaat van jouw jachtactie goed waar te nemen. Je mikte met je speer, pijl en boog of geweer op jouw prooi en gooide of schoot af en jouw prooi viel neer en je maaltje lag klaar. Of je miste en je diner rende weg. Of erger, kwam op jou afrennen. Vervelend, vooral bij beren of leeuwen. Darwin leerde ons dat de kans dat slechte jagers overleven kleiner is, zodat er uiteindelijk alleen maar goede jagers bestaan. Dat zijn wij dus, alleen hoeven we ons eten niet meer bij elkaar te jagen. Nou ja, eigenlijk wel, maar op een andere manier!

Klanten werven is op klanten jagen. Niet met speer, boog of geweer maar met marktbenadering, doelgroepselectie, ontwikkeling communicatie-uitingen en effectieve plaatsing ervan. Meting websitebezoek en -conversie, meting verkoop, retentie etc. Ingewikkelder dan de jacht op de dieren, maar het blijft beheersing van de verschillende technieken, net als vroeger. Helaas komt als je mis schiet de klant ook niet vanzelf op je af. Darwin voorspelt ook dat hier de misschieters niet zullen overleven. Wie worden wel de winnaars in het werven van klanten? Niet de snelste, grootste of sterkste! Maar degene die zich het snelst aan kunnen passen. Aan kunnen passen aan de veranderende klant, veranderende behoefte, veranderende marktbewerking. Dus schieten, kijken of het raak was en als je mist, nadenken of je niet wat kan veranderen om je kansen te vergroten! 

Succes in met het aanpassen!