Een heel sympathieke man kwam enthousiast naar me toe gelopen en stak zijn hand uit om te schudden. Ik merkte dat ik even terugdeinsde en nadacht. Gaan we alweer handen schudden? Is het advies omdat niet te doen ingetrokken? Geen afstand meer houden? Nee, nog niet. Ik schud dan ook nog geen handen en dat moest ik de beste man mededelen. Niet leuk!

Commercieel gezien is het dus ook nog niet handig om handen te schudden. Het gevoel dat ik nu kreeg, bezorg je anders bij jouw klant. En je kan van mij aannemen dat het geen fijn gevoel was. Het moeten weigeren is ook niet prettig. Je wijst iemand af in het begin van het gesprek. Dat doet je niet graag en dat voelt vervelend. Dat moet je jouw klanten ook niet aan willen doen.

Maar andersom, als de klant de hand uitsteekt om de jouwe te schudden, is het aan jou om daaropin te gaan of niet. Je hebt het recht om vriendelijk de klant te vertellen dat je liever nog geen handen schudt. Respect voor standpunten moet immers wederzijds zijn. Een andere prima optie is om te reageren met een boks. De klant past zich vast wel aan. En schud je wel, kan je in de auto daarna je handen altijd weer desinfecteren.

En ja, er bestaat een groep mensen die dit allemaal flauwekul vindt, maar maak je geen zorgen, dat hoor je dan vast wel.

Wat vind jij hiervan? ?

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!