Tijdens mijn presentatie over reclame vertel ik dat kinderen uitermate effectief communiceren. Mijn jongste dochter roept “Drinkenkoekie” en maakt daarmee in 1 woord duidelijk wat ze wil. Mijn oudere dochter vraag “Lieve papa, mag ik alsjeblieft wat drinken en een koekje?” Dat klinkt taaltechnisch beter en is beleefder, maar heeft wel tien keer zoveel woorden nodig. Daarna vertel ik dat wij als volwassenen soms bijna onbegrijpelijk en via de band communiceren. Als grappig voorbeeld “Gisteravond zei ik tegen mijn vrouw “Zullen we vanavond vroeg naar bed toe gaan?”, maar mijn vrouw antwoordde “Doe maar niet, ik ben moe.”.

Tijdens een van deze presentaties bleef het doodstil na dit grapje, dus toen ik later terugkwam op het punt humor in communicatie greep terug ik naar dit moment. “Jullie glimlachten niet eens, terwijl ik meestal flink gelach krijg na dat grapje.” Een van de aanwezigen antwoordde “Nou, dat soort intieme detail over u en uw vrouw, hoef ik ook niet te horen.” Geweldig, het gegeven dat het een slechts een humoristisch bedoeld voorbeeld was was deze persoon volslagen ontgaan. Gelukkig stelde ik dat hier vast en dit gaf mij de gelegenheid uit te leggen dat het slechts een fictief voorbeeld was geweest.

Verander ik nu mijn presentatie voor het geval dat er weer een of meer mensen in de zaal zitten die het onderscheid tussen humor en serieuze informatie soms niet kunnen maken? Een beetje reflectie kan nooit kwaad. Het is natuurlijk ook een seksistisch en rolbevestigend grapje! Wellicht past het grapje daarom ook uitstekend bij een presentatie over reclame die zelf vaak uitermate seksistisch en rolbevestigend is en geen presentatie over ethiek, emancipatie, veranderen normen, etc. Ja, ik verander de presentatie. Niet door het grapje weg te laten, maar door na dit grapje direct terug te komen op het punt humor in communicatie en dit verhaal te vertellen.

Lees meer Blogs over verkoop

Lees meer Verkooptips

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN traint acquisitie gesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken, sales trainingen en klantgerichtheid!