Het nieuwe jaar biedt ons weer 365 dagen met volop kansen en mogelijkheden. Om die te pakken zal je wel wat moeten doen. Door de onderstaande vijf stappen te volgen creëer je veel meer kansen, ook bij personen/bedrijven die geen behoefte hebben aan jouw product.

Stap 1. Wees creatief

Creativiteit is een competentie waarmee je geboren wordt en ieder mens heeft deze eigenschap dus in meer of mindere mate. Maar zoals alle competenties, valt ook deze te trainen. Buiten kaders durven denken is de kern, die te vertalen is naar “denk vooral niet aan jouw product of dienst als je contact met anderen hebt.”

Stap 2. Zoek contact

Dat kan op tientallen manieren. LinkedIn is een makkelijke en efficiënte contactenmaker, maar bellen kan ook. Of via familie, vrienden of relaties. Contacten heb je zo, je hoeft er alleen maar om te vragen. Denk niet dat het automatisch jouw kant op komt.

Stap 3. Kruip in de huid van je gesprekspartner

Heb je contact, ga dan een gesprek aan over de belangen van je gesprekspartner en gebruik jouw creativiteit om hem/haar te helpen aan nieuwe kansen te komen. Je gesprekspartner zal dit waarderen en ook van zijn/haar kant dit andersom proberen te doen. De wet van wederkerigheid, noemen we dat!

Stap 4. Zoek overkomende belangen

Producten of diensten die niet concurrerend zijn, zijn dus vaak aanvullend. Een klant kan behoefte hebben aan jouw product en/of die van je gesprekspartner. Als je dus de producten van je partner kent, is het een kleine moeite om deze mee te nemen in je inventarisatie bij bestaande en nieuwe klanten en voordat je het weet genereer je een lead voor iemand. Doet dit niet af en toe per ongeluk, maar juist planmatig en gestructureerd. Met een partner verdubbel je je kansen, met 20 partners vertwintigvoudig je ze.

Stap 5. Geven en krijgen

Speel die lead door en gun zo iemand zijn omzet. Zo creëer je partners die ook aan jou denken als zij contact hebben met hun klanten. Bovendien help je daarmee ook je eigen klant. Op deze wijze creëer een netwerk van ambassadeurs voor jouw producten/diensten en opeens krijg ook jij leads en kansen in je mail. Bedank de aanbrenger hiervoor! Volg de lead dan nauwgezet op en informeer de aanbrenger over de voortgang en het resultaat. Dit stimuleert hen om dit te blijven doen. En als de opdracht substantieel is, gun je partner dan een deel.

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN traint acquisitie gesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken, sales trainingen en klantgerichtheid!