Kruip eens in de huid van een inkoper! Lees deze verkooptip van ISTNAls verkoper kan het heel leerzaam zijn om eens in de huid van een inkoper te kruipen.

Wat zijn je doelstellingen dan? Wat wil je dat jaar bereiken? Waar let je op en hoe oriënteer je je?

Een prima trainingsbureau op het gebied van inkoop noemde als hoofddoel voor de inkoop: “Het realiseren van winstgevende klanttevredenheid” Tja, daar moet je even over nadenken!

Winstgevend: de kosten van de inkoop mogen opgeteld bij de overige bedrijfskosten er niet toe leiden dat de verkoopprijs als te hoog ervaren wordt door de klant, want anders gaat de koop niet door. De inkoopafdeling moet dus zorgen dat met de inkoopkosten de onderneming kan concurreren met de andere aanbieders in de markt.

Klanttevredenheid: de kwaliteit van de inkoop in combinatie met de toegevoegde waarde van het bedrijf leidt tot tevreden klanten. Bij klanttevredenheid hoort ook continuïteit. Als een klant eenmaal een leverancier gekozen heeft blijft de klant graag terugkomen. Een vaste leverancier betekent immers minder risico en minder inkoopmoeite. De inkoopafdeling let dus ook op betrouwbaarheid van de leveranciers van de onderneming. Niet of niet in de juiste kwaliteit kunnen leveren is immers niet goed voor je klanttevredenheid!

Het uitsluiten van risico’s is een belangrijke taak van de inkoopafdeling. Klopt het juridisch? Is de kwaliteit gegarandeerd? Neemt de leverancier het stokje dus over als een klant klaagt of een procedure begint? Denk aan de imagoschade! Een lagere inkoopprijs willen we niet als we weten dat kinderhandjes het product hebben moeten maken. Ook stellen steeds meer inkopende partijen eisen op het gebied van MVO als milieu, circulariteit, etc.

Als je weet wat de belangrijkste aspecten zijn waar de inkoper op let, begrijp jij de vragen van de inkoper beter. En kan jij als verkoper er dan weer beter op in spelen. Wie weet denkt de inkoper dan wel, hè, eindelijk een verkoper die snapt waarover het gaat en een beetje meedenkt!

Ontmoet jij veel leuke inkopers? 🤔

PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!