Mijn dochter doet de opleiding Retail Management en maakt bij haar stage in de supermarkt de meest bijzondere klanten mee.

Vriendelijke en beleefde klanten. Maar ook onbeschofte en agressieve klanten. Alcoholisten begrijpen niet dat er na 20.00 geen alcohol meer verkocht mag worden en beginnen ook hele discussies. Dagelijks wordt ze uitgescholden, waarbij “kutwijf” standaard is.

In het begin was ze misschien verbluft en timide, maar nu vermaakt ze zich uitstekend. Ze kan zich prima verdedigen en geeft geen krimp om de mening van onredelijke personen. Ook omdat het hele team van medewerkers inclusief de leiding, elkaar steunen tegenover onbeschofte mensen. Een klant koning? Niet als die kutwijf roept!

Ik vroeg haar wat ze het leukste vond. “Dat zijn groepjes jongens van een jaar of 14 die om een mondkapje komen vragen. Ik antwoord dan altijd vriendelijk dat kinderen onder de 12 geen mondkapje op hoeven. Zo leuk, die gezichten en uitroepen! Echt, genieten!” Ik weet wat die jongetjes denken!

En wat gaat ze hierna studeren? SPH, het leven is leuk!

Heb jij ook een bijzondere ervaring met bijzondere klanten?

Jef van Wingerden

Verkooptraining voor jouw verkopers:

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!