Nog een reden waarom we graag praten! Lees deze verkooptip van ISTNDe juffrouw vraagt in de klas “Wie weet de uitkomst van deze som!” en alle vingertjes gaan ophoog. Eentje mag het antwoord geven en is blij. Hij of zij krijgt de beurt. De rest laat teleurgesteld hun arm zakken. Teleurgesteld, want zij wisten het antwoord ook. Op een of andere manier lopen we hier een levenslange frustratie van op. Op je beurt moeten wachten: irritant!

Tijdens een verkooptraining stel ik natuurlijk veel vragen. De salesmanager zat steeds op haar stoel te wippen met haar arm omhoog. Ze wist steeds het goede antwoord en wilde elke vraag graag beantwoorden. Ik heb haar maar even in de pauze gezegd dat ik begreep dat zij alle antwoorden wist, maar dat de bedoeling van de training was om haar medewerkers te trainen, vandaar … Erg grappig, maar dit toont ook aan hoe graag iemand het juiste antwoord wil geven.

Kortom als er een vraag gesteld wordt, willen we die graag beantwoorden. Zeker als die over jouw persoontje gaat. En niets is zo frustrerend als er vragen worden gesteld en jij mag steeds geen antwoord geven. Als dat in een verkoopgesprek gebeurt, dan haak je vroeg of laat volledig af.

Als verkoper moet je er dus goed op letten dat je iedereen in het gezelschap aandacht geeft. Er is altijd iemand die steeds het woord wil voeren (zal wel in de schooltijd te weinig aan de beurt zijn geweest), dus jij moet ervoor zorgen dat ook de rustigere personen hun zegje kunnen doen.

Verdeel jij jouw aandacht goed over jouw klanten?  🤔

PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!