Richt je op het juiste doel! Omdat wij ontelbare generaties lang ons eten bij elkaar hebben moeten jagen, zijn wij uitermate doelgericht. Dat is nog steeds merkbaar! Je leert bij motorrijles dat je moet kijken waar je naar toe wilt en dat je dan eigenlijk vanzelf goed stuurt. Focus je dus nooit op een tegenligger! Kortom, omdat wij zo doelgericht zijn, is het doel dat je kiest al bepalend voor mislukking of succes.

Als jij als verkoper als doel kiest jouw product of dienst te verkopen, dan merkt de klant dat snel. Immers, je vragen gaan vooral daarover of nog erger, je praat onophoudelijk enthousiast over je producten en diensten. In het beste geval zegt de klant: ‘Doe er maar eentje.’, terwijl die denkt ‘ …dan ben ik ervan af’. De kans is groter dat de klant vraagt om een mooie offerte. En de verkoper blij met die dooie mus naar huis.

Neem dus beter het doel “De klant te helpen met zijn/haar probleem”. Dit zal dat je hele gesprek makkelijker maken. Je vragen gaan dan over de klant, over de behoefte, de uitdagingen en de kansen van de klant. Als jij meedenkt haal je voordat je het weet ook een uitdaging boven water waar jouw product of dienst een handige oplossing voor biedt. En dat vindt de klant dan wel weer interessant!

Met welk doel ga jij op pad?

Jef