Taalfoutjes en hun effect

Achter mij in een café hoorde ik een oudere man op een nogal geaffecteerde manier uitgebreid vertellen dat hij zijn abonnement van de krant opgezegd had omdat hij zich iedere morgen zo verschrikkelijk ergerde aan alle taalfouten in de krant! Ik kon het niet laten me ermee te bemoeien en vroeg de man of hij die dagelijkse ergernis eigenlijk niet miste. Dat bleek zeker waar te zijn! Dagelijks weten dat jij het beter weet, is ook fijn. Je ergeren is soms best een lekkere emotie! Geniet dus van elke taalfout die je bij iemand anders ziet. Als je echt een blunder ziet, stuur dan een persoonlijk bericht en plaats het niet openbaar. Zo krijg je vrienden!

Mijn blog over taalfouten kreeg enkele reacties die stelden dat het niet zo erg is om foutjes te maken. Toch hebben taalfouten een gevaarlijke invloed op je tekst. De begrijpelijkheid kan achteruitgaan en daardoor komt je boodschap niet over zoals je wilt. Bovendien heeft onderzoek aangetoond dat taalfouten de geloofwaardigheid van de zender én de tekst negatief beïnvloeden. Dit geldt dus voor professionele teksten maar grappig genoeg weer niet voor persoonlijke korte reacties. Voor die laatste maakt een typ- of kleine spellingfout je post juist authentieker. Overigens zitten daar wel grenzen aan. Bovendien maakt het nogal uit wat je doet voor je vak. Taalfoutjes van een groenteman accepteer je makkelijker dan van een advocaat. En waarom een groenteman? Nou, er schreef eens een groenteman op zijn reclamebord buiten dat de prij in de aanbieding was. Veel klanten attendeerde de man op zijn foutje, maar die antwoordde: “Weet je wel hoeveel mensen hier binnenstappen om me dat te vertellen?” Soms is een foutje goed hè!

Jef

Druk hier voor een de aankomende workshops!
Druk hier voor meer verkooptips!