In een verkoopgesprek is de gespreksverhouding een belangrijk punt. Je kan er beter voor zorgen dat de klant 70% aan het woord is geweest, want dat ervaart de klant als prettig. Aandacht krijgen is immers fijn.

De verklaring waarom we aandacht fijn vinden, is terug te vinden in de oudheid. Als je aandacht krijgt, voel je je zeker van je plek in de groep en ben je minder bang uitgestoten te worden. Onze verre neven Chimpansees geven elkaar aandacht door elkaar vlooien en de Bonobo’s hebben doorlopend seks met elkaar. Omdat jouw klanten geen vlooien hebben en seks niet echt zakelijk handig is, kan jij jouw klanten het beste aandacht geven door naar hen te luisteren.

Dus als een klant vertelt dat hij of zij een puppy gekocht heeft, vertel dan niets over jouw geweldige nieuwe pup. Maar vraag enthousiast door over de pup van de klant. Of als de klant vertelt naar Italië op vakantie geweest te zijn, houd je jouw geweldige vakantieverhalen voor je. Vraag wat de klant het leukste van de vakantie vond! Kortom, geef de klant aandacht, dat waardeert de klant! Als je zelf graag aandacht wil en over jouw puppy wil praten, moet je gewoon even iets kopen bij een professionele verkoper. Die geeft jou dan aandacht en luistert naar je verhalen. Voelt lekker, hè!

Succes met de verkoop!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!