Vraag aan je tevreden klanten of zij een REFERENTIE willen geven. Deze referenties zijn hoe dan ook geloofwaardiger voor nieuwe klanten.
Voor een bedrijf is een referentie een soort toekomstgarantie. Dat je als bedrijf aangeeft dat je diensten of producten goed zijn, maakt weinig indruk. Als een ander bedrijf aangeeft dat dat zo is, dan maakt dat wel indruk. Vandaar dat referenties van levensbelang zijn. Ze zorgen voor de toekomst van morgen. Een keertje aangeven dat je producten of diensten ongeschikt zijn voor het ontdekte probleem of voor de ontdekte uitdaging, maakt wel indruk!
Ik zeg wel eens in een verkoopgesprek dat het hoofddoel van mij een schitterende referentie is. Om die te krijgen moet de klant natuurlijk eerst even akkoord geven op mijn offerte (die ik ook nog moet maken). En daarna moet ik de opdracht op een juiste wijze uitvoeren zodat dat tot meer omzet en enthousiasme leidt. En dan kan ik ook wat rekeningen sturen die de klant dan graag betaalt. Vanzelfsprekend zijn al die tussenstappen belangrijk, maar de referentie is het belangrijkste!
Vraag dus om referenties. Voor op LinkedIn, voor op je site, voor op Google! Vraag er actief om! Tevreden klanten geven ze graag! Het is dus ook een soort tevredenheidsonderzoek voor je.

Jef