Verkoopblog over wanneer het wenselijk en acceptabel is om te liegen! Verkooptip van ISTNLiegen klinkt zo hard. Daarom hebben we het als een kind het doet liever over jokken. Klinkt minder hard. We leren onze kinderen ook dat ze niet moet jokken. Jokken is niet netjes. En liegen is helemaal stout.

Toch zouden we eigenlijk er ook de les aan toe moeten voegen dat soms de waarheid zeggen ook niet netjes is. Dat je beter kan jokken of in ieder geval je mond kan houden. Kan je niks aardigs zeggen, zeg dan niks.

Als je dus iemand onnodig kwetst mag je best een beetje met de waarheid spelen. Is iemand ziek geweest en vraagt die persoon “Hoe zie ik eruit?” wees lief en niet te eerlijk. Is een tamelijk dik iemand 5 kg afgevallen en je ziet nog niets: LIEG!

Zeg gerust tegen je partner dat ze het liefste meisje van de wereld is, al snapt iedereen dat je niet de tijd gehad hebt om alle andere meisjes te ontmoeten.

En als een klant zegt “Je vindt het toch niet erg dat ik er echt nog een nachtje over wil slapen”, glimlach en lieg “Natuurlijk niet.” Je kan daarna wel vragen wat de klant als voordelen ziet van je aanbod …

Lieg dus soms en houd anders je mond! Maar realiseer je ook dat de eerste wet van de verkoop Eerlijkheid is, dus weet wanneer wel en wanneer niet!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!