Ken je het Dunning-Kruger effect nog? Hoe minder je weet hoe meer je overtuigt bent dat je het helemaal snapt. En hoe meer je weet hoe meer je twijfelt.
Omdat jij als verkoopexpert steeds meer kennis krijgt van de producten en diensten die jij vertegenwoordigt, is het dus logisch dat je met regelmaat twijfelt aan een oplossing die jij de klant wilt presenteren. Is dit wel de beste oplossing? Of erger, zou het product van een andere leverancier niet een veel betere oplossing zijn?
Veel mensen hebben een hekel aan volledig van zichzelf overtuigde mensen, maar op een advies uitgesproken met twijfel zit de klant ook niet te wachten. Je wil immers advies van een expert en die hoort het te weten!
Mocht je dus echt twijfelen, meld de klant dan dat je toch nog wat extra onderzoek wil doen voordat je een definitief advies geeft. Zo geef je jezelf ruimte om je keuze nog eens te toetsen.
En mocht de het product van een andere leverancier echt een veel betere oplossing zijn, adviseer dat dan. Zo’n advies zal de klant verbazen, maar kan je uiteindelijk veel klanten opnemen.
Wat vind jij?
Zijn wij al gelinkt? Bij deze van harte uitgenodigd!
Jef van Wingerden
ISTN training &advies
P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!