Zie je de grote overeenkomst? Lees deze verkooptip van ISTNLinks de prachtige Benz Patent Motorwagen uit 1885. De eerste auto in de wereld. Als je kijkt zie je eerder een koets, waarbij het paard aan de voorkant is weggelaten en achter in een motortje van nog net geen een PK is gemonteerd.

Het vertrekpunt van het ontwerp was dan ook de koets! Logisch, die kenden en vertrouwden de mensen! In die tijd bestond er een complete industrie van koetsenmakers- en reparateurs, stalhouders, paardenfokkers, leidselmakers. Deze complete industrie was binnen twintig jaar weggevaagd. Klinkt verschrikkelijk, maar de werkgelegenheid die volgde, van auto-industrie, autobedrijven, reparatiebedrijven en tankstations bleek uiteindelijk veel groter.

Rechts het prototype van het model S van de Tesla. Het lijkt gewoon op een auto, zoals er al miljoenen rondrijden! Ja, mooi strak ontwerp, maar dat was de Citroen DS ook! De Tesla is een gewone auto met een gewone neus waarin een motor lijkt te liggen, maar waarin die niet ligt. En voor de rest had het ook een benzineauto kunnen zijn. Heel verstandig van Tesla.

De overeenkomst is, dat wat er al is het uitgangspunt is. Dat waaraan mensen gewend zijn. Al je te vernieuwend bent, stoot de eerste klanten af. En zoals uit de eerste Benz de auto als de eerste model S is ontwikkeld, zal uit model S uiteindelijk een nieuw soort vervoersmiddel ontstaan. Zelfrijdend, zelfsturend, zelf weet-ik-veel-wat … Spannend hè. Wat zal het worden.

Gelukkig eerst volop behoudende elektrische koetsjes als de Fiat 500e en Volkswagen ID Buzz of Cargo. Net als de elektrische Mini. Allemaal heerlijk retro! En op de Microlino word je ook verliefd! Totaal onpraktisch, maar dan toch!

Maar ik denk dat over dertig jaar vervoer en dus ook de auto een ander uitgangspunt heeft. Kijk maar eens bij Sedric Concept. Maar ja, voorspellingen zijn moeilijk!

Wat leer je hiervan als verkoper? Weet je nu hoe je een productinnovatie aan de klant moet presenteren? Hopelijk wel, want als verkoper moet je tussen de regels door kunnen lezen en tussen de uitgesproken zinnen de werkelijke behoefte kunnen horen. 🤔

PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!