Zonnepanelen leiden tot andere behoeftes! Lees deze verkooptip van ISTNAls je zonnepanelen op je dak laat leggen kun je je huidige stroombehoefte voor ogen hebben, maar realiseer je dat als stroom “gratis” is, dit invloed heeft op je behoeftes en gedrag. Natuurlijk is die stroom niet gratis, maar na de investering eigenlijk wel; de kosten liggen gevoelsmatig achter je. Je kan er dus ook voor kiezen om je dak vol te laten leggen. De behoefte om dan je ‘gratis’ stroom zelf te gebruiken komt echt vanzelf.

Omdat wij zoveel stroom overhielden, besloten we een elektrische auto te kopen. Een prachtige Fiat 500e, mijn vrouw is er dolgelukkig mee! Wat is tie mooi! En iedere maand 1.000 kilometer kunnen rijden zonder benzinekosten is meer dan fijn. Het verandert snel je gedrag. Mijn zuinige diesel staat grotendeels stil, want hoe zuinig ook, een liter diesel kost tegenwoordig ook veel geld. Ik zit dus meer in de auto van mijn vrouw dan die van mij! Het elektrisch rijden bevalt ook uitstekend, al ben ik voor de vakantie blij met de diesel die onze vouwwagen wel kan trekken!

Een andere behoefte dient zich snel aan. Je overweeg om toch maar snel zo’n warmtepomp te laten plaatsen. Want verwarmen van je huis is een dure hobby. Om het gasverbruik te beperken had ik de douchekop al vervangen voor een spaarkop. In plaatst van 12 liter nu 7 liter per minuut. Je schrikt hoeveel je dan bespaart! Ook een elektrische boiler is nu het overwegen waard.

Ik blijf nog wel op gas koken, want ik wil ons gasfornuis niet kwijt. Maar een Inductiekookplaatje kost deze week € 34,99 bij de Aldi. Toch wel fijn voor gerechten die ik lang wil laten pruttelen. Een elektrische slowcooker kan ook.

Kortom, de zonnepanelen beïnvloeden je behoeftes, of beter gezegd, de wijze hoe je invulling gaat geven aan je behoeftes. Want de behoefte om geld te besparen, je te kunnen verplaatsen, je huis te verwarmen, lekker lang te douchen, te koken zoals je wil, allemaal zijn ze niet veranderd. Maar de wijze waarop en met welke middelen zeker wel!

Welke verkoopkansen geeft dit allemaal wel niet? En duiken verkopers daarop in?

Geldt het ook voor jouw product of dienst? Tot welke andere aankopen leidt de koop van jouw product? Zie je daar kansen? Pak je die mee?🤔

PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!