Het verschil tussen de verkoopprijs en de kosten een product of dienst is winst. Elke euro die je korting geeft, gaat dus direct van de winst af!

Het is belangrijk om te weten dat door het hefboomeffect het kortingspercentage dat je de klant cadeau doet, niet in verhouding staat tot het percentage dat de winst daalt!

Stel simpel, product kost 90 euro en je verkoopt deze voor 100, dan maak je 10 euro winst. Stel dat je de klant 5% korting aanbiedt dan verlaag je de verkoopprijs naar 95 euro, minus kosten 90, oftewel je winst daalt van 10 euro naar 5! Je winst halveert dus! Brrr. Geef dus liever geen korting! Met 5% korting maak je een klant niet gelukkiger omdat die vast denkt “Goh, had ik zowat 5% te veel betaald! Niet fijn!”

Het aardige van de hefboom is dat deze ook andersom werkt. Dus als je de klant extra aandacht en service biedt en daarvoor 10% toeslag in rekening brengt, stijgt de verkoopprijs dus met een tientje naar 110. Minus kosten van 90, houd je een winst over van 20. Oftewel twee keer zoveel of 100% meer! Biedt dus liefst meer en bereken dat wel door. Een klant is bereid extra te betalen als hij of zij beter geholpen wordt!

Reken jij ook zo?

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN training van acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken salestrainingen en klantgerichtheid!