In de winkel stond een vaas vol heerlijke lolly’s. Het jongetje vroeg aan de verkoopster “Mevrouw, mag ik een lolly hebben?”. Met deze vraag is niets mis! Het jongetje graaide niet hebberig een handje lolly’s bij elkaar, maar vroeg het keurig! Die vaas met lolly’s staat er immers niets voor niets. Die traktatie is vast bedoeld voor de kinderen van klanten en het jongetje was de zoon van een klant. In plaats van punten te scoren bij zijn moeder reageerde de verkoopster afgemeten met “Jongetjes die vragen, worden overgeslagen”.  Grrr! Als kind heb ik al een enorme hekel aan dat belerende zeurzinnetje gehad. In dit geval stond het jongetje niet zoals ik met zijn mond vol tanden en zonder lolly, maar reageerde spontaan met “Jongetjes die zwijgen, zullen niets krijgen!”. WOW! Tien punten

Hoe zou jij hierop reageren?

Van dit jongetje kan je als verkoper wat leren! Als jij niet om de afspraak vraagt, zal je deze niet krijgen. Als je niet om de informatie en behoefte van de klant vraagt, krijg je de informatie en dus de verkoopkansen niet. Als jij niet om de order vraagt, zal je hem waarschijnlijk ook niet krijgen! Het leven is soms zo simpel als een lolly!

Geniet ervan! En vraag erom!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN training van acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken salestrainingen en klantgerichtheid!