Non-verbale communicatie, directer en eerder! Lees deze verkooptip van ISTNEen hond spreekt geen woorden uit! Niet omdat de hond geen woordenschat heeft, want die heeft de hond wel. Woorden herkennen kunnen ze prima. Lig, zit, plaats, blijf en uit. De hond herkent ze uitstekend, al kan een teckel weer net doen van niet!

Maar omdat de hond ze niet uit kan spreken, gebruikt het beestje zelf non-verbale communicatie om iets duidelijk te maken. Een kat trouwens ook, alleen denk ik wel eens dat die niet doorheeft dat ik geen kattentaal spreek, want ze kan ook hele verhalen miauwen!

Overeenkomstig bij de dieren is dat als ik niet reageer, zij de communicatie beginnen aan te zetten! Overdreven duidelijk en extra benadrukt. Met desnoods geluid!

Een mens maakt ook gebruik van de primitievere non-verbale communicatie. Omdat deze communicatie primitiever is, vertelt het je directer en eerder wat een persoon denkt, dan wat die persoon zegt.

Let dus goed op. Als een klant nog beleefd antwoorden geeft, maar de houding van de klant geeft andere signalen, verander je gesprek. Als je doorgaat tot de klant het uitspreekt, is de relatie mogelijk al (een beetje) verstoord!

Al een keertje zoiets meegemaakt? 🤔

PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips!

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!

Komende workshops
Informatie over incompany training
Ontvang GRATIS verkooptips!
Informatie over competentiemeting