Communicatie via de ogen is een zeer krachtig. Wees je er bewust van!

Wegkijken of niet af en toe aankijken, zo laat je de klant voelen dat je niet geïnteresseerd in hem of haar bent.

Veel knipperen of steeds wegkijken komt onbetrouwbaar over en klanten kopen liever niet van onbetrouwbare verkopers.

Strak aanstaren is dominant. Een dominante klant gaat met jou een staargevecht aan (wat je altijd verliest al win je!) en een introverte klant neemt al sneller afscheid van je. Niet doen dus. Wel in de ogen kijken, maar niet te lang.

Waarom wel je gesprekspartner in de ogen kijken als je wat zegt of als je luistert? Uit onderzoek blijkt dat mensen die op een prettige manier worden aangekeken zich meer begrepen en veiliger voelen. Ze voelen zo dat ze jouw volle aandacht krijgen. Dat is toch het gevoel dat je over wil brengen bij een klant! Dus maak oogcontact en glimlach!

Wil je sterk en betrouwbaar overkomen, knijp je ogen dan een beetje samen. En vergeet ook vooral niet af en toe te glimlachen!

Oefen voor de spiegel! Je gaat spontaan om jezelf lachen. Een beetje zelfspot werkt verfrissend! Je kan ook een speech van jezelf opnemen en terugkijken. Lukt het je om jezelf te raken?

Succes!

Jef van Wingerden

PS Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!