Het lijkt zo handig en goedkoop. E-mailadressen verzamelen en dan die bedrijven benaderen met een commerciële boodschap van jouw bedrijf. Realiseer je dat dat sinds de nieuwe Telecommunicatiewet verboden is. De wet stelt dat het verboden is om zonder toestemming ongevraagde elektronische berichten (sms, mms, e-mail, berichten op sociale netwerksites en dergelijke), faxen en berichten gegenereerd door een automatisch oproepsysteem met een commerciële, charitatieve of ideële inhoud te versturen.
Tevens dienen alle berichten (verstuurd met of zonder toestemming) een afmeldmogelijkheid te bieden en de afzender te noemen!
Als je maling hebt aan deze regels en zo maar adressen toevoegt aan je e-mailbestand, loop je het risico dat iemand een klacht indient. En een klacht kan leiden tot een onderzoek en daaruit kan een boete volgen. Deze boetes zijn van een andere orde dan een verkeersovertreding! (tot € 900.000,= per overtreding!) En let op: deze regels gelden voor de EEG!

Wat kan wel met emailadressen:

    1. Jouw klanten mag je wel ongevraagd mailen en een nieuwsbrief sturen.
    2. Personen die je toestemming hebben gegeven om hen een nieuwsbrief te versturen, mag je natuurlijk ook ongevraagd mailen en een nieuwsbrief sturen. Let op, je moet het document (formulier of mail) met die toestemming wel bewaren als bewijsstuk.
    3. Je kan commerciële boodschappen sturen naar de info-adressen van bedrijven, mits:
      – het onmiddellijk duidelijk is dat het om publiciteit gaat
      – de mail niet gepersonaliseerd is.
    4. Een veel mooie optie die 100 x beter werkt: Je kan de mail echt persoonlijk maken: Elke e-mail 1 voor 1 sturen en heel persoonlijk maken. “Geachte NAAM”, “ik zag op uw website dit en dat”, “ik kreeg uw e-mailadres van NAAM”, etc. Oftewel er moet wel ergens een duidelijke overeenkomst te vinden zijn. Het moet specifiek voor dat bedrijf zijn zodat je hetzelfde mailtje niet naar anderen kunt sturen. Dus niet: “ik zie dat u een website heeft, wat goed! Ik verzorg teksten voor websites, interesse?”.

Veel succes met het vinden van nieuwe klanten!

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!