Wat als de klant jou irriteert? Lees deze verkooptip van ISTNTen eerste, je wordt niet geïrriteerd maar je laat je irriteren! Je kiest ervoor, al dan niet onbewust, boos te worden door andermans gedrag. Want hoe vervelend dat gedrag van de ander ook is, je kan ook op andere manieren reageren dan boos te worden.

Maar ja … Mijn ideaal is Roger Moore als James Bond! De rustige gentleman die elk gevaar met humor en stijl pareert! Tjonge, daar zou ik echt wel een beetje op willen lijken! Maar als ik eerlijk naar mezelf kijk, lijkt ik veel meer op Louis de Funès. Een klein explosief giftig mannetje, die woedend en sissend reageert op alles wat hem dwarszit. In de film geinig om te zien, in werkelijkheid best wel lastig.

De oplossing is heel simpel: Als je boos wordt, stijgt het adrenalineniveau in jouw bloed! Word je boos, tel dan tot 10 en je zal zien dat je rustiger wordt. Dat komt omdat door de 10 tellen pauze te nemen het adrenalineniveau van je bloed weer wat gedaald is. Dus zegt jouw klant iets heel irritants, wees stil, kijk nadenkend en tel tot 10. Je kan daarna vast wat meer ontspannen reageren. Door deze pauze heb je bovendien de kans dat de klant de irritante uitspraak een beetje bijstuurt.  🤔

In de volgende verkooptip zal ik wat verder ingaan op adrenaline!

PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!