Klanten verlaten je soms en worden exklanten! Realiseer je dat ook jouw klanten ook bij jouw concurrent aankopen doen, zelfs als ze zeer tevreden over jouw bedrijf, product of dienst zijn. En daarin loert het gevaar dat de klant vroeg of laat meer of beter voordeel ervaart bij jouw concurrent dan bij jou. En dus raak jij een klant kwijt.

Zelfs als je perfect werkt, verhuizen klanten of overlijden ze. Gaan ze failliet of hebben ze geen behoefte meer. Of vallen ze onder een regeling die verplichte afname van een ander voorschrijft. Er zijn veel redenen die ervoor kunnen zorgen dat een klant jou gaat verlaten. Aan sommige reden kan je wat aan doen, sommige liggen echt helemaal buiten je invloedsfeer.

Dit is ook de reden waarom je altijd moet blijven werven! De kleine net geworven klant kan immers doorgroeien naar de lege plek die een grote exklant achter laat!

Hoe neem je afscheid van je klant? Maak het afscheid feestelijk. Breng ze een taart om ze te bedanken voor de fijne samenwerking van de afgelopen jaren. Laat zien dat je sportief bent en de wens van de klant accepteert ook al is het niet in jouw voordeel. Laat de klant ook voelen dat ze altijd welkom zijn om terug te keren.

Realiseer je dat een exklant ook nog steeds een ambassadeur van je kan blijven! Verlies ze niet uit het oog! Zorg ervoor dat je niet tijdens het afscheidsgesprek om de reden van vertrek hoeft te vragen. Deze reden wist je al veel eerder, als je het goed deed! Hopelijk hoef je niet te veel taarten rond te brengen! 🤔

PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!

Komende workshops
Informatie over incompany training
Ontvang GRATIS verkooptips!
Informatie over competentiemeting