Een ritme is een vaste volgorde van activiteiten/handelingen die je gestandaardiseerd hebt. Door die standaardisatie is de kans op fouten kleiner en je werkt efficiënter. Nog een voordeel is dat je er niet over na hoeft te denken en het jou dus minder energie kost.

Een weekritme is voor een verkoper essentieel voor succes. Elk uur bedenken wat je nu weer zou moeten gaan doen, leidt vast niet tot succes. Zorg ervoor dat je weet welke activiteiten je in een week moet realiseren en verdeel deze op logische wijze over de week. Houd rekening met je energie. Ben je een ochtend- of avondmens of zit je ertussenin.

Plan aan het einde van de week ook een paar uur zonder activiteiten. Die heb je dan voor verrassende zaken die tussendoor komen. Of voor klussen die meer tijd gekost hadden dan je ingeschat had. Zijn die er niet? Helemaal mooi, bedenk nieuwe initiatieven.

Voor degene die verkopers aansturen is het belangrijk om respect te hebben voor het weekritme van je verkopers. Stoor ze niet, leidt ze niet af. Plan geen onnodige meetings tussendoor en bescherm ze tegen andere tijdvreters. Zorg er wel voor dat de verkopers zich aan het ritme en afspraken houden.

Werk jij met een vast ritme??

Jef van Wingerden

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!