In mijn vorige tip stelde ik dat een vast ritme efficiënter werkt, fouten reduceert en minder energie kost. En dat een salesmanager het verkoopritme van zijn verkopers niet moet verstoren en de verkopers moet helpen zich aan dat ritme te houden. Allemaal waar, maar niet altijd en overal! Uitzonderingen bevestigen de regel.

Is er een goede reden om van je verkoopritme af te wijken, dan moet je dat vooral doen. Stel jezelf wel de vragen: Is dit echt een goede reden? Kan het niet anders?

En om die vragen eerlijk te beantwoorden is niet makkelijk. Ik ken mezelf. Ik ben een meester in het verzinnen van smoesjes om mijn gedrag goed te praten. Omdat ik toch echt wat moet afvallen, heb ik me voorgenomen om alleen als er wat te vieren valt een pilsje te nemen! Tjonge, wat valt er vaak wat te vieren.

Daarom kan als verkoper slim zijn om afwijking van je weekritme met je leidinggevende te overleggen. Als die de afwijking logisch vindt, is die ook gelijk geaccepteerd en bekend!

Kortom afwijken van de planning en weekritme kan, maar doe dat onderbouwd en in overleg!

Werk jij met een vast ritme??

Jef van Wingerden

 

P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips!

ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid!