Blogs

Blogs2021-09-28T07:38:05+00:00

1811, 2016

Golfen in de mist

Samen met een relatie had ik afgesproken een rondje golf te lopen begin december. Het was een akelig koude dag, die zonnig begon, maar daarna toch echt mist bracht. Nou ja, op de kou kan je kleden, dus na een kop stevige erwtensoep toch de baan maar op. Het was immers nog niet zo heel erg. De mist werd toch wat dikker dus was het veel verstandiger geweest om te stoppen, maar wij waren die dag niet heel erg verstandig! De mist gaf het een spel een extra handicap; het zicht was nog maar zo'n 100 meter! Tot mijn verbazing werkte deze extra handicap opeens als voordeel. Doordat je de verre afstanden niet kon zien, laat staan dat je de green (het einddoel zag), bleef er maar een enkele doelstelling over bij het slaan van de bal. Rustig rechtdoor slaan. Want als je dat niet deed, zou je onmogelijk [...]

1811, 2016

Een verkoopteam met alleen maar toppers is elke dag taart!

Een verkoopteam met alleen maar toppers? Dat is net als elke dag taart. En dat lijkt misschien leuk, maar is dus reuze ongezond voor je organisatie. Vroeg of laat neemt toch een van de verkooptoppers zijn/haar ontslag en moet je op zoek naar een andere topper. En hoe goed (en duur) die nieuwe topper ook is, het kost minstens een jaar voordat deze op hetzelfde niveau functioneert als zijn of haar voorganger. Je krijgt dus te maken met tegenvallende verkoopcijfers, met alle gevolgen voor de rest van de organisatie. Hoe kan je dit voorkomen? Het BCG-model voor een solide productportfolio schetst ook voor een verkoopteam het strategische juiste antwoord. (Ken je het model nog, het model met de questionmarks, stars, cashcows en dogs?) Een goed verkoopteam is dus niet een verkoopteam met alleen maar toppers, maar uit een uitgebalanceerde mix van jonge honden, gedreven groeiers, toppers en een stel [...]

1811, 2016

Wat je al niet kan leren in een cafetaria!

Bron: Frietopia.nl Een simpel maar compleet verkoopgesprek in een cafetaria: Ik liep een cafetaria binnen en de verkoper achter de balie begon zijn verkoopgesprek. “Goedemiddag.” Ik reageerde met goedendag en de verkoper begon het inventariseren met “Waar kan ik van dienst mee zijn?” “Doe mij maar een frietje Oorlog.” De verkoper noteerde het op een briefje en ging verder met inventariseren door te vragen of ik er nog een lekkere snack bij wilde. “Doe er maar een kroketje bij.” De verkoper vroeg me welke soort kroket ik wil en ik koos voor een Bourgondische vleeskroket. “Wilt u er mosterd bij of een andere saus?” “Graag mosterd.”. “Wilt u er wat bij drinken?, vroeg de verkoper tijdens het noteren van de kroket en de mosterd. Ik koos een cola. “Een frietje Oorlog, een Bourgondische vleeskroket met mosterd en een cola, heb ik zo uw bestelling compleet?”, vatte de [...]

U wilt geen blog maar een gesprek?

Vul uw gegevens hieronder in en verstuur direct!

    Geef nog even deze code in : captcha

    ISTN gaat zorgvuldig met uw gegevens om, zoals de AVG voorschrijft. Het pricacystatement vind je onderaan deze website.

    Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

    Jef van Wingerden

    Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
    Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

    Direct contact:
    073 - 8513204
    06 - 52335250
    info@istn.nl
    www.istn.nl

    Linken op Linkedin:
    https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



    Ga naar de bovenkant