Blogs

Blogs2021-09-28T07:38:05+00:00

1702, 2018

Interesse in de klant laat de klanttevredenheid stijgen.

Als mijn vrouw en ik uit eten gaan, waarom informeert de ober niet wat de aanleiding is dat wij uit eten gaan? De kans is immers klein dat een klant bot antwoordt dat het hem/haar geen moer aan gaat. De klant zou eerder een van de volgende antwoorden geven: verjaardag, viering zoveelste huwelijksdag, zakelijk overleg, geen zin om te koken, etc. In al die gevallen kan de ober zijn dienstverlening aanpassen aan de behoefte van de klant. En ook interesse tonen in de klant. Beide geeft het de klant iets extra, iets wat de klant niet verwacht. En dat ook nog eens zonder kosten voor het restaurant. Aandacht kost slechts een beetje tijd, terwijl het onbetaalbaar veel waard is! Hoe interessant is het om jouw product/dienst waardevoller te laten zijn voor de klant zonder extra kosten? De klanttevredenheid stijgt en de kans dat wij daar nog eens gaan eten [...]

1102, 2018

Interesse in de klant laat de orderkans en de mogelijke ordergrootte stijgen

Ik heb een keer een verkooponderzoekje gedaan bij herenmodezaken. Iedere keer als ik de zaak binnengelopen was, werd keurig geïnformeerd waarmee ze mij konden helpen. Op mijn antwoord “Ik zoek een pak.” werd gevraagd naar de maat en naar de gewenste kleur. Dan gaven zij mij een jasje en lieten mij dat passen en vroegen wat ik ervan vond. Er ontstond een gesprek over het pak. Dat wilde verkoper ook, want hij is alleen maar geïnteresseerd in zijn eigen product en wil dan ook het liefst alleen daar maar over praten. Waarom vragen ze niet waarvoor ik het pak wil gaan gebruiken. Het mogelijke antwoord: huwelijk, sollicitatie, mijn werk, etc., biedt een uitstekende mogelijkheid om interesse in de klant te tonen een gesprek aan te gaan. “Goh, wat interessant, u bent verkooptrainer, vertel daar eens wat over?” En ja, hoor, een beetje persoonlijke aandacht en ik zou voor de [...]

2001, 2018

Zondigen tegen de verkoopregels!

Gouden verkoopregel: “Een klant koopt pas als de klant een probleem heeft of een uitdaging of kansen ziet!” Apple weet dat. En Apple weet dat als mijn iPhone echt begint te sputteren, ik veel eerder bereid ben om opnieuw zo'n 1.000 euro te investeren in een nieuwe. Nu doet mijn iPhone 6 uit 2014 het nog uitstekend. Tot de laatste updates! Eerst geloofde ik niet dat Apple zo onbetrouwbaar zou zijn om willens en wetens de oudere iPhones te vertragen om de klanten te bewegen een nieuwe te kopen. Apple gaf toe dat ze de oudere iPhones vertraagden, maar gaven aan dat zij dit deden deze om deze iPhones te beschermen tegen vast lopen. Hoe dan ook, Apple had haar klanten moeten informeren en een keuze laten. Een accu vervangen is immers veel goedloper dan een nieuwe iPhone kopen. Ik voelde me dus bedot door Apple en als ik ergens een [...]

1012, 2017

Ben je ontevreden over je omzet van 2017?

En wil je dat in 2018 anders zien? Dan wordt het tijd om eens te evalueren wat er in het afgelopen jaar niet goed ging. Evalueer niet met een lang verhaal. Evalueer in cijfers. Vul het schema in, dan weet wat je moet veranderen. Dan weet je wat je komend jaar anders moet doen! Ben je ontevreden over de uitkomsten en je wilt hulp om de aantallen of de scores omhoog te krijgen? Neem contact met me op. Succes met het evalueren! Jef van Wingerden ISTN Training & Advies P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips! Ontvang GRATIS verkooptips in je mail!

310, 2017

De achteruitkijkspiegel is een belangrijk verkoopinstrument!

Als je die tenminste ervoor gebruikt! Erg handig voordat je bij een klant naar binnenstapt. Kijk jezelf aan en trek een glimlach. Als je glimlacht kom je vriendelijker en open over! En daarmee wordt je komende verkoopgesprek vast leuker. Ook is de achteruitkijkspiegel handig om terug te kijken na het verkoopgesprek. Kijk jezelf aan en spreek uit wat je van het gesprek vond. Geslaagd gesprek, matig of mislukt? Geef bij mislukkingen niet de klant de schuld of als die klant te aardig was, een andere omstandigheid. Zoek het bij jezelf! Wat deed jij goed in dit gesprek en wat had je beter kunnen doen. Door jezelf na elk gesprek deze vragen te stellen, kan je jezelf flink verbeteren. Vooral als je bij een minder gesprek ook afvraagt hoe het kwam dat jij dat gesprek niet beter gekregen hebt. Wat was de oorzaak en wat kan je de volgende keer anders [...]

U wilt geen blog maar een gesprek?

Vul uw gegevens hieronder in en verstuur direct!

    Geef nog even deze code in : captcha

    ISTN gaat zorgvuldig met uw gegevens om, zoals de AVG voorschrijft. Het pricacystatement vind je onderaan deze website.

    Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

    Jef van Wingerden

    Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
    Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

    Direct contact:
    073 - 8513204
    06 - 52335250
    info@istn.nl
    www.istn.nl

    Linken op Linkedin:
    https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



    Ga naar de bovenkant