Blogs

Blogs2021-09-28T07:38:05+00:00

903, 2017

Kwaliteit verkooporganisatie testen met zes simpele vragen

Kwaliteit verkooporganisatie testen kan eenvoudig met zes simpele vragen: Ben je deze week bij klanten op bezoek geweest?
 Als het antwoord ja is, geef ik een compliment. De verkoper bezoekt klanten, dat is goed nieuws! Heb meermalen gezien dat de buitendienst nauwelijks buiten kwam. En de regel geldt echt ”Buiten haal je de omzet binnen!” Had je dat gesprek goed voorbereid?
 Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit meegemaakt dat de verkoper nee antwoordde op deze vraag. Is ook maar een inleiding op de volgende vraag. Mag ik je voorbereiding zien?
 Hier krijg ik te horen dat de verkoper het allemaal in zijn/haar hoofd heeft en niets op papier. Was het een goed gesprek? Om wederom eerlijk te zijn heb ik nog nooit meegemaakt dat de verkoper nee antwoordde op deze vraag. Meestal antwoordt de verkoper dat het een erg prettig gesprek is geweest. Wederom een inleiding op de volgende vraag. [...]

803, 2017

Blijf menselijk!

Jaren geleden had een jong stelletje op zaterdag een auto gekocht bij een autobedrijf. Enthousiast tekende het meisje het koopcontract en blij verlieten ze het pand. De maandagmorgen erop kwam het meisje huilend vertellen dat de relatie uit was. En dat zij alleen de auto eigenlijk niet kon betalen. Ze was echt in paniek. De eigenaar van het autobedrijf stelde haar gerust en scheurde de koopovereenkomst door. Verbaasd vroeg het meisje of ze dan geen boete hoefde te betalen of zo. “Natuurlijk niet.” antwoordde de eigenaar. “Je bent nergens toe verplicht. Wat ik wel leuk zou vinden als je later een auto koopt dat je hier even komt kijken, maar ook dan ben je natuurlijk niet verplicht om iets te kopen.” Als verkoper blijf menselijk dus! Een paar jaar later kwam het meisje met haar nieuwe vriend een nieuwe auto kopen. Daarnaast bleek dat via de familie en kennissen van het [...]

202, 2017

Winkelen in de zorg!

Ongeveer 40 jaar en 40 kilo geleden ben ik als puber lelijk met de fiets gevallen omdat ik meer oog voor de meisjes had dan voor het verkeer. Nadat de schaafwonden genezen waren, op bezoek bij de tandarts. De schade viel mee, van een tand is het topje van de wortel operatief verwijderd. Jaren later bleek de tand er naast donker te worden en dat was weer makkelijk en fraai met een porseleinen plaatje op te lossen. En ik leefde nog lang en gelukkig tot dat nu, na 40 jaar, mijn tand naast die zonder worteltopje, toch echt zo verrot blijkt te zijn dat deze eruit moet. Of een implantaat of een brug. Vanwege de beschadigde staat van de omliggende tanden gekozen voor driedelige brug. Mijn vaste tandarts bracht een keurige offerte uit van € 2.744,83. Gelukkig heb ik een aanvullende tandartsverzekering, dus ik hoef zelf slechts 2000 euro’s [...]

1811, 2016

Veranderen kost tijd

Voor de aanbouw van onze nieuwe keuken werd de deur naar de bijkeuken tijdelijk vastgetimmerd. Het verbaasde me hoe vaak ik onnadenkend geprobeerd heb deze deur weer te openen om iets uit de kast in de bijkeuken te pakken, terwijl ik zelf deze kast leeggehaald en daarna gesloopt had. Een betere oefening kan je toch niet hebben? Zelf de boel weghalen, zelf de boel slopen, weten dat de bijkeuken helemaal leeg is. Dan moet het toch ondertussen wel duidelijk zijn dat ik daar niets hoef te halen. Nee, keer op keer probeerde ik gewoontegetrouw die deur te openen om even gauw wat te pakken. En keer op keer dacht ik bij mezelf “Wat ben ik toch stomme …”. Uiteindelijk stopt het! Uiteindelijk raak je gewend aan de nieuwe situatie en bouw je nieuwe automatismen op. Bij een constante herhaling van misgrijpen en het herhaaldelijk gebruiken van het alternatief, slijt [...]

1811, 2016

Regionale verschillen

Toen ik verkoopvoorbereider was, had ik als onderdeel van een promotieplan voor een nieuwe Uitkrant een bierviltjes-actie bedacht. Fraaie bierviltjes die we dan in de cafés zouden leggen, was een goedkope en effectieve manier om de juiste doelgroep te bereiken. Het managementteam vond omdat ik dit idee bedacht had, mij ook de aangewezen persoon om ze even weg te brengen naar alle cafés. Gelukkig zitten de meeste dicht bij elkaar. In de eerste stad waar ik de cafés bezocht, kreeg op de vraag of ik bierviltjes als promotieactie mocht neerleggen van de eigenaar steeds het antwoord “Ga je gang.” Dit antwoord kreeg ik in elk café, dus dat ging lekker snel. De tweede stad, slechts 10 km verder, was totaal anders. Elke eigenaar wilde het naadje van de kous weten over het nieuwe blad, wie de uitgever dan wel was, etc. Uiteindelijk kreeg ik ook daar toestemming, maar omdat dit [...]

U wilt geen blog maar een gesprek?

Vul uw gegevens hieronder in en verstuur direct!

    Geef nog even deze code in : captcha

    ISTN gaat zorgvuldig met uw gegevens om, zoals de AVG voorschrijft. Het pricacystatement vind je onderaan deze website.

    Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

    Jef van Wingerden

    Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
    Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

    Direct contact:
    073 - 8513204
    06 - 52335250
    info@istn.nl
    www.istn.nl

    Linken op Linkedin:
    https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



    Ga naar de bovenkant