De klant heeft niet altijd gelijk
Op Nu.nl stond onder de rubriek Wetenschap een aardig artikel over gelijk krijgen of gelijk geven. Mannen moesten hun vrouw tijdens dit experiment gelijk geven en zelfs zonder klagen dingen te doen als zij dat vroeg. Zelfs in die situaties waarin de man het gevoel had dat zijn vrouw het verkeerd zag. De vrouwen wisten niet dat de man deze opdracht had. Gedurende het onderzoek werd de kwaliteit van leven van zowel de vrouw als man gemeten met een score van 1 tot 10. Na twaalf dagen stopten ze het onderzoek omdat de mannen het gevoel hadden dat de vrouwen steeds kritischer werden. De geluksscore bij mannen daalde van een gemiddelde 7 naar 3. Bij vrouwen nam deze marginaal van een 8 naar een 8,5 toe. Toen ik dat artikel bericht doorstuurde op Facebook, kreeg ik met name reacties van vrouwen die vonden dat het onderzoek eenzijdig was en dat [...]
Prettig gesprek
Als verkooptrainer en partner van een trainingsbureau, voer je zelf natuurlijk ook verkoop- en inkoopgesprekken voor je eigen bedrijf. De parallel is groot, maar de verschillen tussen deze gesprekken maken het voor jou als inkoper toch veel makkelijker, in ieder geval voor jouw gevoel als verkoper. Een verkoper wil bijvoorbeeld graag een afspraak met mij, de potentiële klant. Hoewel, ik kom toch regelmatig bedrijven tegen die het wellicht zo druk hebben, dat ze niet reageren op een email van me of ingestuurd websiteformulier. Verbazend, maar niet zo erg, want er zijn gelukkig nog veel meer bedrijven waar ik uit kan kiezen. Een goede voorbereiding biedt jou als inkoper veel voordelen, maar mocht je het keer vergeten zijn, dan laat je je in het gesprek leiden door de verkoper en je beslist gewoon niks. Je kunt achteraf ook wat onderzoek doen en er op terugkomen. Dit kost jou en de verkoper [...]
Oefening creativiteit
Creativiteit is een competentie waarmee je geboren wordt en ieder mens heeft deze eigenschap dus in meer of mindere mate. Maar zoals alle competenties, valt ook deze te trainen. Buiten kaders durven denken is de kern. Een aardige oefening is die van de negen stippen. Verbind de negen stippen met een rechte potloodlijn, waarbij je je potlood op papier zet en hem er niet afhaalt en je mag drie keer een scherpe hoek maken. Dus dit mag: en dit mag niet: en dit ook niet: verbind de negen stippen: En kom je er niet uit, bel of mail ons! P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips! ISTN traint acquisitie gesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken, sales trainingen en klantgerichtheid! Ontvang GRATIS verkooptips! Informatie over Incompany Training!
In 5 stappen creëer je veel meer kansen voor het nieuwe jaar
Het nieuwe jaar biedt ons weer 365 dagen met volop kansen en mogelijkheden. Om die te pakken zal je wel wat moeten doen. Door de onderstaande vijf stappen te volgen creëer je veel meer kansen, ook bij personen/bedrijven die geen behoefte hebben aan jouw product. Stap 1. Wees creatief Creativiteit is een competentie waarmee je geboren wordt en ieder mens heeft deze eigenschap dus in meer of mindere mate. Maar zoals alle competenties, valt ook deze te trainen. Buiten kaders durven denken is de kern, die te vertalen is naar “denk vooral niet aan jouw product of dienst als je contact met anderen hebt.” Stap 2. Zoek contact Dat kan op tientallen manieren. LinkedIn is een makkelijke en efficiënte contactenmaker, maar bellen kan ook. Of via familie, vrienden of relaties. Contacten heb je zo, je hoeft er alleen maar om te vragen. Denk niet dat het automatisch jouw kant [...]
Humor
Tijdens mijn presentatie over reclame vertel ik dat kinderen uitermate effectief communiceren. Mijn jongste dochter roept “Drinkenkoekie” en maakt daarmee in 1 woord duidelijk wat ze wil. Mijn oudere dochter vraag “Lieve papa, mag ik alsjeblieft wat drinken en een koekje?” Dat klinkt taaltechnisch beter en is beleefder, maar heeft wel tien keer zoveel woorden nodig. Daarna vertel ik dat wij als volwassenen soms bijna onbegrijpelijk en via de band communiceren. Als grappig voorbeeld “Gisteravond zei ik tegen mijn vrouw “Zullen we vanavond vroeg naar bed toe gaan?”, maar mijn vrouw antwoordde “Doe maar niet, ik ben moe.”. Tijdens een van deze presentaties bleef het doodstil na dit grapje, dus toen ik later terugkwam op het punt humor in communicatie greep terug ik naar dit moment. “Jullie glimlachten niet eens, terwijl ik meestal flink gelach krijg na dat grapje.” Een van de aanwezigen antwoordde “Nou, dat soort intieme detail [...]