Verkooptips

Verkooptips2025-08-31T11:17:36+00:00

ISTN geeft je hier 438 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Dit is de grootste verzameling verkooptips van Nederland!  Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

709, 2025

Voorzichtig met mail!

Het gemak en de snelheid van mail zorgt ook voor een paar vervelende risico’s. Berichten groeien door het heen en weer te sturen en als je dan het bericht doorstuurt naar een ander staat die voorgaande communicatie er ook bij. Dat kan zorgen dat onbedoeld gevoelige informatie bij de verkeerde persoon terecht komt. Kan me de mail voor een personeelsadvertentie herinneren. Als je naar beneden scrolde zag je de grapjes die de P&O’er met de directeur maakte over de gewenste competenties van de te werven secretaresse. Pas dus op. Begin liever net als in de “papieren tijd” met een lege pagina als je een mail stuurt. Zo voorkom je risico’s. En pas dus extra op met vertrouwelijke informatie. Deze waarschuwing [...]

3108, 2025

De formule van tevredenheid!

Tevredenheid is het verschil tussen wat je krijgt en wat je verwacht. Zolang jij meer krijg dan je verwacht ben je tevreden. En als je minder krijg dan ben je ontevreden. In deze formule kan “meer” diverse zaken betekenen: Meer goederen/uitgebreidere dienst Betere kwaliteit Mooiere goederen Fraaiere presentatie/verpakking Extra service Langere garantie Verrassende toevoeging Je ziet dat je dus op diverse vlakken de tevredenheid kan verhogen, maar kies er een die bij jouw product of dienst past. En liefst een die niet te kostbaar is. Realiseer je ook dat een klant went aan jouw toevoeging, zodat je deze steeds moet blijven veranderen. Kunst is om dat te doen zonder steeds meer geld uit te geven. Hoe zorg jij ervoor dat [...]

2408, 2025

In plaats van korting!

gaan Tijdens een onderhandelingsgesprek waarbij ik als marketeer aanwezig was, beantwoordde de accountmanager de vraag om korting van de klant op een verrassende manier. “Nee, ik kan helaas niets meer aan onze tarieven doen, maar ik ben wel bereid om op zaterdag een dag mee te helpen tijdens de enorme drukte waar u zojuist over sprak!” De klant moest lachen, accepteerde de prijs en ging akkoord met het voorstel. Bovendien sprak de klant zijn waardering uit dat de accountmanager bereid was in zijn eigen tijd een dag mee te helpen. De klant maakte hier overigens geen gebruik van. Ik leerde hier meerdere belangrijke verkooplessen: Afdingen gaat niet alleen om geld, maar om het gevoel [...]

1708, 2025

Ga mee met de tijd!

gaan Toen ik in de vorige eeuw op de lagere school zat, waren er tafeltjes met in de hoek een ruimte om een potje inkt te plaatsen. Toen al ouderwets, want die werden toen echt niet meer gebruikt. Aan de andere kant heel modern omdat er toen ook al liefst bezuinigd werd op onderwijs. Dus tafels weggooien, liever niet. De oude doen het nog best! Na lange tijd verdwenen te zijn is de inktpotjeshouder nu teruggekeerd als stroomtoevoer voor je laptop of telefoon. Dus feitelijk de nieuwe inkt in deze nieuwe tijd. Grappig om te zien dat een klassiek product in een moderne uitvoering weer helemaal up- to-date is. De inktpotjeshouderfabrikant heeft de tijd [...]

1008, 2025

Wees blijer met de klant dan met de order!

Natuurlijk is een order fijn. Een opdracht betekent werk en na het werk kan je een factuur sturen die dan betaald wordt. Fijn, want met dat geld kan jij jouw facturen betalen en het een beetje meezit houd je zelf voldoende over om te sparen voor je ouwe dag. Een order is dus fijn. Maar een klant is nog veel belangrijker. Die kan namelijk meer orders plaatsen en daarmee voor een constante stroom van opdrachten en geld zorgen. Bovendien kan een klant ervoor zorgen dat er andere personen of bedrijven ook bij jou gaan kopen. Zo simpel is het. Een klant is veel belangrijker dan een order. Zorg ervoor dat je de klant dat ook laat merken en voelen! [...]

308, 2025

Posten op Zondag? Wat vind jij?

Op  de vrijdagochtend stelde ik deze vraag al, maar de vraag mag natuurlijk ook op zondag en op mijn site niet ontbreken: Al acht jaren kan je van mij elke zondagmorgen een post met een Verkooptip op LinkedIn vinden. Waarom? Zondag lijkt een prima dag om te reflecteren en te leren. Deze dag biedt je de rust en ruimte om op Linkedin posts te lezen. En wie dat op zondag niet wil, kan deze post de maandag erop lezen. Maar nu na al die jaren denk ik erover om mijn plaatsingsschema te veranderen omdat het bereik steeds verder terugloopt. Heb er eigenlijk een hekel aan om die zondagse voorspelbare plaatsing te verschuiven. AI’s en LinkedIn’s mening weet ik al, [...]

2707, 2025

Een akkoord sluiten!

Screenshot Het is te hopen dat jij als verkoper doorlopend akkoorden met klanten sluit. Om een akkoord te kunnen sluiten moet er vanuit jouw kant eerst een voorstel aan de klant gedaan worden. In dit voorstel maak je duidelijk wat de klant krijgt of kan verwachten. Duidelijk geef je wat de voorwaarden zijn en natuurlijk wat een en ander kost. Als de klant instemt met jouw voorstel en “Ja of akkoord” zegt is het akkoord gesloten. Gefeliciteerd! Een mondeling akkoord is dus ook een akkoord! Een uitzondering op die regel vormt de aan en verkoop van onroerend goed door een particulier en de acceptatie van een concurrentiebeding in een arbeidscontract. Hier wordt een particuliere klant dus beter [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant