ISTN geeft je hier 438 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Dit is de grootste verzameling verkooptips van Nederland! Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Concurrentie? Kraak de concurrent niet af!
Je duwt de klant automatisch in de rol van verdediger van die concurrent. Dat kan je je opdracht kosten! Geef de concurrent juist een compliment over een sterkte van hem en benoem het aspect waarmee jij je onderscheidt van de concurrentie. Uhhh, dan moet je dat natuurlijk wel weten! Je moet dus je concurrenten met regelmaat bekijken. En als je die bekijkt, kijk dan vooral met ogen van de klant en niet met die van jezelf. Wat ziet de klant en waar wordt de klant blij van? Waar is de concurrentie sterk in en waar minder. Je kan het in een handig schema zetten! In dit schema kan de technische eigenschappen van jouw product/dienst afzetten, plaatsen naast van de concurrenten. Deze [...]
Pas op met ongevraagd mailen
Het lijkt zo handig en goedkoop. E-mailadressen verzamelen en dan die bedrijven benaderen met een commerciële boodschap van jouw bedrijf. Realiseer je dat dat sinds de nieuwe Telecommunicatiewet verboden is. De wet stelt dat het verboden is om zonder toestemming ongevraagde elektronische berichten (sms, mms, e-mail, berichten op sociale netwerksites en dergelijke), faxen en berichten gegenereerd door een automatisch oproepsysteem met een commerciële, charitatieve of ideële inhoud te versturen. Tevens dienen alle berichten (verstuurd met of zonder toestemming) een afmeldmogelijkheid te bieden en de afzender te noemen! Als je maling hebt aan deze regels en zo maar adressen toevoegt aan je e-mailbestand, loop je het risico dat iemand een klacht indient. En een klacht kan leiden tot een onderzoek en [...]
Durf je klanten te adviseren en om de order te vragen
Veel verkopers noemen zich adviseur, maar geven geen advies! Ze vertellen enthousiast over hun product/dienst en vergeten om eerst de klant veel vragen te stellen. Benader jouw klanten met de bedoeling te helpen met hun problemen / doelstellingen. Om goed te kunnen adviseren moet je wel veel relevante vragen stellen. Vanzelfsprekend moet je aandachtig luisteren en liefst alles op schrijven. Natuurlijk is een goede verstandhouding en op één golflengte komen, nodig om de klant open te laten vertellen wat hij werkelijk nodig heeft. Maar heb je dat achterhaalt en heb je een product/dienst dat een mogelijke oplossing voor dat probleem betekent, durf dan uw klant ook een goed advies te geven. Een goede advies begint vaak met de zin "Ik adviseer u [...]
Maak een salesactiviteitenplanning
Welke activiteiten leiden tot invulling van uw doel? Benoem en beschrijf ze exact! Stel per activiteit glasheldere doelen! (SMART, weet je nog wel!) Maak vervolgens een actieplan naar maand, week en dag om je werk te plannen. Plan exact het aantal bezoeken dat je per dag moet doen, het aantal telefoontjes, offertes, e-mails, etc. Ben je manager? Zorg ervoor dat je verkopers dat doen of maak de planning voor ze! (1e optie is beter, 2de optie is beter dan geen actieplan!) En voer ze uit volgens plan. (plannen alleen is onvoldoende, uitvoering leidt pas tot resultaat!) Resultaten volgen dan gegarandeerd! Veel succes! Jef van Wingerden P.S. Ontvang de nieuwsbrief vol GRATIS verkooptips! Ontvang GRATIS verkooptips in je mail! [...]
Breng je product/dienst als een investering
Praat kalm en krachtig als je over geld praat, dat straal zekerheid uit. Alleen zo ben je in staat te achterhalen wat de klant echt kan en wil uitgeven.Help de klant zelf te ontdekken wat deze wil investeren. Denk met de klant mee als deze in eerste instantie denkt het geld niet te hebben en help klanten zich ervan te overtuigen te investeren in hun onderneming.De uitgave in jouw product of dienst zijn geen kosten, maar een wijze investering. Deze helpt de klant bij het behalen van zijn of haar doelstelling, het realiseren van een droom of bij het voorkomen van kosten of erger!Je moet dus wel weten waarom de klant jouw product of dienst nodig heeft. Welk motief heeft [...]
Luister echt en oprecht naar jouw klant!
Een kritische vaardigheid voor verkoopsucces is luisteren. Laat zoveel mogelijk de klant praten. Weet altijd welke vragen te stellen. Stel veel open vragen. Weet waarom je elke vraag stelt en weet daarbij welke oplossingen jouw bedrijf biedt. Bijna 75% van alle topverkopers worden door psychologische testen als introvert aangeduid. Ze zijn gericht op anderen. Ze passen de 80/20 regel toe. 80% van de tijd luisteren ze, en 20% van de tijd praten ze. Luisteren, gebruik je oren om te luisteren en je mond om vragen te stellen. Dat is verkopen! Meer verkooptips? Schrijf je in voor de GRATIS nieuwsbrief! Meer verkooptips ontvangen? Schrijf je in voor de GRATIS nieuwsbrief!
Verschil bezwaren en condities
Laten we eerst het verschil tussen bezwaren en condities bespreken. Een bezwaar is een hindernis die de klant benoemt die de verkoop in de weg staat of beter gezegd, lijkt te staan. Wees blij met een bezwaar, dat betekent dat de klant bezig met een afweging. De klant moet immers afwegen om bezwaren te kunnen bedenken en benoemen. Wees niet bang voor een bezwaar, vergeet niet dat wij gewend zijn dat aan elke aankoop nu eenmaal bezwaren kleven. Gebruik een goede bezwaartechniek die passend is bij het bezwaar en ga door met het gesprek. Een conditie is een noodzakelijke voorwaarde. Als de klant geen geld heeft, is dat geen bezwaar, dat is een conditie. Je wil immers wel graag betaald [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?
 
			
					






