Verkooptips

Verkooptips2025-03-04T08:48:23+00:00

ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

1506, 2025

Verkopen is geen bedelen!

Jij bent geen bedelaar! Wat jij doet is jouw product of dienst verkopen, waarbij de klant een aanzienlijke waarde krijgt en daarvoor graag betaalt. Het is dus belangrijk dat jij je dus als een professionele verkoper gedraagt en niet als bedelaar. Wees dus klantgericht, maar niet onderdanig. Wees beleefd, maar niet kruiperig. Houd je aan je afspraken, maar vraag de klant ook om zich aan de afspraken te houden. Als de klant te laat betaalt, bel persoonlijk en bespreek het betalingsgedrag. Leverde jij te laat? Of te weinig? Zo nee, dan moet de klant gewoon op tijd betalen. Heb een keer meegemaakt dat de klant behoorlijk te laat was met betalen. Toen ik hem belde bleek hij op vakantie [...]

806, 2025

Vraag de klant of hij/zij wel bij jouw bedrijf past.

Als je als accountmanager naar een klant gaat, zorg ervoor dat je passend gekleed bent. Je zorgt ervoor dat je goed voorbereid bent en op tijd op je afspraak verschijnt. Je voert een klantgericht gesprek, waarbij jij je vooral aanpast aan de klant. De klant is immers koning. Na de inventarisatie bij een klant presenteer je de oplossing die jij kan bieden, met een concreet voorstel, met de bijbehorende voordelen en de prijs (Sandwich) en vraagt dan om een akkoord en wacht op een ja. Als je niet direct een voorstel kan presteren is het handig om na je de presentatie van jouw bedrijf aan de klant te vragen in hoeverre zijn of haar bedrijf past bij jouw bedrijf [...]

106, 2025

EI de opvolger van AI!

Als je een tijdje aan het spelen bent met AI, krijg je de indruk dat AI alles kan. Dat hebben meer mensen, want deskundigen voorspellen zelfs dat AI zorgt dat er veel beroepen gaan verdwijnen. En zelfs dat dan een basisinkomen voor het werk in de plaats komt. Hum, ik betwijfel dat zeer. Was het maar waar! Maak met AI maar eens een tuinontwerp en zorg ervoor dat al je wensen hierin opgenomen worden. Compleet met beplantingsschema en begroting. Je zal verbluft zijn wat je krijgt. Maar als je een tijdje in de tuin blijft kijken, zal je ontdekken dat er niets gebeurt! NIETS! HELEMAAL NIETS! Als je het ontwerp wil realiseren zal je toch zelf de handjes uit [...]

2505, 2025

AI en Sales!

Download dit boek, Je vindt de knop naar de downloadpagina op de homepage van deze site. Hoe oud je ook bent, als niet bijblijft loop je snel achter. En dan loop je dus ook het risico als “achterlijk” beschouwd te worden. Brrr, dat wil niemand! Als verkoper, salesmanager en verkooptrainer of -coach is het belangrijk om de ontwikkelingen van AI te volgen. Om alle oudere verkopers direct gerust te stellen: AI is verschrikkelijk gemakkelijk. Toen ik in vorige eeuw Open Access leerde, kostte dat toch wel even tijd. Toen Powerpoint op de markt kwam, had je het na een uurtje spelen wel door. AI is supergemakkelijk en als je iets niet weet kan je het laten uitleggen [...]

1805, 2025

Eerlijk gestolen!

Mijn vader moest vroeger regelmatig in Londen zijn en vloog meestal met de KLM en ontving en verzamelde de grachtenpandjes. Iedereen kent die schitterende Amsterdamse Delfsblauwe grachtenpandjes nog wel (schitterend of spuuglelijk, afhankelijk van je smaak). Sommige zijn nu duizenden euro’s waard. Geweldige actie van KLM. Maar nog indrukwekkender vond ik de ingeving van Britisch Airways. Het speelt nog in de tijd dat er vrolijk gerookt mocht worden aan boord van een vliegtuig. Britisch Airways had in de eerste klas fraaie Wedgewood asbakjes. Ze constateerden dat deze asbakjes steeds verdwenen omdat de klant ze graag wilden hebben en stiekem bietsten. In plaats van over te schakelen naar goedkopere asbakjes, lieten ze subtiel aan de onderkant drukken “Honestly stolen form [...]

1105, 2025

Een potentiële klant cadeautjes geven of juist niet?

Iedereen die wel eens een stand bemand heeft op een beurs waarbij kleine geschenkjes als pennen, aanstekers of andere prullaria voor de bezoekers beschikbaar waren, heeft ervaren hoe enthousiast of zelfs hebberig de bezoekers kunnen zijn. Ik testte vroeger giveaways door deze aan mijn collega’s te laten zien. Als zij het heel graag wilden hebben, wist ik dat ik het goede geschenkje had. De meeste mensen houden van kleine geschenkjes; potentiële klanten dus ook. Als je de waarde van de give-aways beperkt houdt, voorkom je dat de klant het als irritant verplichtend ervaart. En het grappige is, ook bij een klein geschenkje de wet van de wederkerigheid werkt. De klant is door jouw giveaway meer bereid om naar je [...]

405, 2025

Relatiegeschenken

Nu de zomer nadert is het tijd om over relatiegeschenken na te denken. Is dat nog van deze tijd? Cadeautjes geven aan klanten en belangrijke relaties? Is zo’n geschenk geen poging tot omkopen of onethische beïnvloeding? Alles wat je doet in contact met anderen beïnvloedt hen. Beïnvloeden mag gewoon, maar er zijn natuurlijk altijd regels, zowel organisatorische -, belastingtechnische – en etiquetteregels! Regels voor ontvanger: weet wat het beleid is van de onderneming waarbinnen je werkt. Soms is er een absoluut verbod op het aannemen van relatiegeschenken. Soms worden ze verzameld en verloot over alle personeelsleden. Soms mag je een geschenk aannemen mits het van geringe waarde is. Twijfel je of je iets aan kan nemen; vraag het dan [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant