ISTN geeft je hier 438 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Dit is de grootste verzameling verkooptips van Nederland! Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Gedragsverandering!
In een artikel van de NOS over huiselijk geweld, las ik dat daders die zich vrijwillig aanmelden voor therapie goed te helpen zijn. Logisch, ze zijn zich bewust van het probleem en zoeken naar een oplossing. Daders die geen probleem ervaren zijn veel lastiger te bereiken en motiveren. Die vormen een veel groter probleem. Deze intro over huiselijk geweld heeft niks met verkoopgesprekken te maken, maar wel met gedragsverandering. Je staat pas open voor verandering van jouw gedrag als je zelf een probleem ziet en ervaart of gelooft dat iets beter kan. En pas als je openstaat voor verandering kan er wat veranderen! Veel verkopers ervaren geen enkel probleem en zijn uitermate tevreden met hun verkoopgesprek. Bijkomend probleem is de [...]
Waarom klinkt mijn stem zo raar?
Heb jij dat ook? Dat als je jezelf hoort praten via een opname dat je schrikt van je stem. In je hoofd klinkt je stem dieper en warmer en helaas klinkt de opname scheller en hoger. Dat je stem normaal warmer en dieper klinkt, is omdat jij jezelf hoort via je oren maar ook via je botten in je schedel, Die zorgen voor dat mooie geluid, dat waarvan jij helaas de enige bent die het hoort! Troost je; alle mensen die je kennen, zijn gewend aan je normale stem En als je jezelf maar genoeg terug hoort via opnames wen jij er ook aan. Een ander grappig weetje is dat als je jouw stemopname hoort zonder te weten dat jij [...]
Een verkoopgesprek opnemen II
In mijn vorige post besprak ik de mogelijkheid om een verkoopgesprek op te nemen en stelde dat je om toestemming van de klant moet vragen, zelfs terwijl dit wettelijk niet hoeft. Realiseer je dat de klant dus ook jouw verkoopgesprek kan opnemen zonder toestemming te vragen. Dat mag dus! De klant mag het vervolgens niet publiceren zonder jouw toestemming. Je hoeft je hier geen zorgen over te maken als je ieder gesprek voert alsof het opgenomen en gepubliceerd mag worden. Verkoop dus geen kletspraatjes, houd je aan de regels, kraak je concurrent niet af, roddel niet over je collega’s en wees eerlijk en respectvol! Ethiek is het goede doen, ook als iemand niet kijkt. (Uitspaak Hans Hoek!) Ethiek is ook: [...]
Een verkoopgesprek opnemen!
Het ongevraagd opnemen van een (verkoop)gesprek is iets dat wettelijk wel mag, maar je beter toch niet kan doen. Het mag wel! In Nederland mag je zonder toestemming van je gespreksgenoten een gesprek opnemen, zelfs zonder hen te informeren. Eis is wel dat jij zelf deelneemt aan het gesprek. Je mag de opnemen overigens niet publiceren of delen met anderen. Toch maar niet doen! Vraag gewoon toestemming aan je gesprekspartner(‘s) en leg uit waarvoor je de opname wil gebruiken. Als je de opname gebruikt om een gespreksverslag te maken, biedt aan om deze ook aan je gesprekspartner(‘s) te sturen. Als je opname gebruikt om je verkoopvaardigheden te trainen vraag ook of zij een feedback op gesprek willen geven. En neem [...]
Blijf weg van politieke discussies!
We leven in roerige tijden! Dagelijks kan je je opwinden vanwege het nieuws. En terecht, er gebeuren verschrikkelijke dingen in de wereld, in Nederland en ook dichtbij! Op LinkedIn houd ik mij ook weg van de politieke discussies omdat ik mij realiseer dat ik van de meeste onderwerpen te weinig weet. Ik weet bijvoorbeeld veel te weinig van landbouw, woningbouw, onderwijs, etc. En vaak heeft het geen relatie met hetgeen ik doe! Vandaar dat ik mijn mening hierover voor me hou! Mijn mening over verkoop deel ik wel: Mocht je door een klant uitgedaagd worden om jouw mening over te geven over een netelige (nieuws)kwestie die niets met jouw product of dienst te maken heeft, ga daar dan niet op [...]
Praat positief over anderen!
Een belangrijke wijze les: als je iemand afkraakt, kom jijzelf ook onsympathiek over. Dus wat jij zegt over een ander, projecteert jouw luisteraar op jou! Jakkes, dat is toch niet wat je wilt? Weet je wat je vast wel wilt? Als jij iemand complimenteert kom jij ook sympathiek over! Wees dus wijs en praat positief over andere mensen! En spreek niet over types die jouw complimenten niet waard zijn! Zonde van je tijd! En gedraag je zo veel mogelijk onbaatzuchtig, betrouwbaar, sociaal en aardig. Dan kom je niet alleen sympathiek over, maar dan ben je het nog echt ook! Dat maakt je leven gemakkelijker en leuker, want “Wie goed doet, goed ontmoet!”. Wat vind jij fijn dat een klant over [...]
Voorzichtig met je woorden!
In de Vorige tip waarschuwde ik voor de gevaren van mail. Voordat je het weet maak je een blunder met doorsturen. Het is ook handig dat je voorzichtig met je mond! Berucht is het verhaal van de baliemedewerker van een bank die een klant die hij net geholpen had, belachelijk maakte, terwijl de klant zijn veters stond vast te strikken en dus nog steeds gebukt voor de balie stond. Pas op je woorden! Ikzelf heb een keer een voicemail ontvangen van een vriendelijke verkoper, die doorsprak terwijl hij dacht opgehangen te hebben en toen uitgebreid zowel mij als mijn vrouw afzeek. Heb de koop maar geannuleerd. Heb je toch een keer de begrijpelijke neiging om je af te reageren na [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?






