Verkooptips

Verkooptips2025-03-04T08:48:23+00:00

ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

1508, 2021

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt!

Aan de heerlijk ouderwetse woorden ‘wiens’ en 'diens' zie je al dat dit een hele oude uitdrukking is. Deze stamt zelfs uit de middeleeuwen. In die tijd gebruikten ze geen borden, maar schepten ze het vlees en gevogelte op een groot plat stuk brood. De rijken aten alleen het lekkere vlees op en gunden het brood waarin de jus gedropen was aan hun ondergeschikten. Je at als medewerker dus letterlijk van de baas. En die wil je te vriend houden dus je sprak ook diens woord! De uitdrukking betekent dat je nooit kwaadspreekt over je werkgever, je baas of het bedrijf waar je werkt. Dit betekent niet dat je geen commentaar mag hebben, maar geef dat onder vier ogen. [...]

808, 2021

Niet willen verkopen, verkoopt als een gek!

Toen ik vertegenwoordiger was bij de krant, was mijn werk advertenties te verkopen aan ondernemers. Leuk en afwisselend werk, als je het tenminste leuk vindt om campagnes te ontwikkelen voor ondernemingen. Ik leerde daar wat bijzonders vlak voor de vakantie! Vaak werkte ik de laatste week voor mijn vakantie tot donderdag, zodat wij vrijdag relaxed de kindertjes van school ophaalden en dan vertrokken richting Frankrijk. Die laatste donderdag stonden er altijd nog een paar afspraken gepland. Ik merkte bij mezelf dat ik niet echt op opdrachten zat te wachten, omdat ik die immers dan nog compleet uit moest werken. Schandalig natuurlijk, een verkoper op pad die eigenlijk niet wil verkopen. En ja, karma (of Onze Lieve Heer) straft, want [...]

108, 2021

Papa, wat is ethiek?

“Wat is ethiek?”, vroeg het zoontje van de supermarkteigenaar aan zijn papa. “Laat ik het uitleggen met een voorbeeld.”, antwoordde pa. “Vanochtend kwam arme weduwe Jansen haar boodschapjes halen en betaalde met een nieuw 50 eurobiljet. Pas toen ze weg was, ontdekte ik dat het niet een maar twee biljetten waren die nogal aan elkaar kleefden. Kijk jongen, nu komt ethiek om te hoek! Vertel ik het je moeder of niet! Deze oude mop maakt toch wel duidelijk wat ethiek is. Netjes handelen, ook als je zeker weet (of denkt te weten) dat niemand het ziet! Nederland staat op een gedeelde achtste plek van minst corrupte landen. Ethisch handelen wordt vereist van bestuurders, artsen, ambtenaren maar ook van jou [...]

2807, 2021

Nooit een klant uitdagen om naar de concurrent te gaan!

Gisteren informeerde een vriendelijke jongedame van Ziggo mij aan de voordeur dat zij ook glasvezel gingen aanbieden en of ik interesse had. Nee, geen interesse. Vandaag werd ik gebeld door ook al zo’n aardige jongeman die mij een aanbieding wilde doen voor internet via Ziggo! Hij vroeg (goed getraind) keurig door wat de reden was toen ik antwoorde geen interesse te hebben. De reden: ben heel lang een tevreden klant van Ziggo geweest, had zelfs nog een @home-adres! Door de aankoop van een nieuwe tv, wilde ik een andere ontvanger hebben. Nodig omdat de oude alleen scart-uitgang had terwijl mijn nieuwe tv echt hdmi wilde. Dat nieuwe kastje kon, alleen wel met een tariefsverhoging van 5 euro. Toen ik zei [...]

2507, 2021

De gatekeeper: passeren of respecteren?

Een gatekeeper is iemand die beslist over informatiestromen en opinies beïnvloedt. Iedere verkoper kent deze gatekeepers. Vaak is het een secretaresse die de beperkte tijd van de manager streng bewaakt. De gatekeeper kan ook een inkoper zijn. Of zelfs een compleet inkoopbureau. Tijdens een training gaf een jongedame de tip, dat als zij moeite had om langs de secretaresse te komen, ze dan later terugbelde als secretaresse van zichzelf die hulp vroeg bij het maken van een afspraak. En secretaresses zijn aardig voor elkaar! Het werkte … Maar de echt gouden tip is om een gatekeeper niet om de tuin proberen te leiden. Maar juist de persoon en de functie te respecteren. Overtuig de gatekeeper om voor jou wel [...]

1807, 2021

Verkoop of marketing? Wie is het belangrijkste?

 Toen ik verkoper was, vond ik die jongens van de marketing best eigenwijs en toen ik op de marketing werkte had ik vaak met eigenwijze verkopers te maken. Moraal van het verhaal; ik was net zo eigenwijs als de rest. En dat zowel de verkopers als marketeers dus best eigenwijs mensen zijn, biedt heel veel voordelen! Een goede marketeer bemoeit zich met de verkoop en luistert er ook naar. Gaat mee naar klanten en bouwt een vertrouwensband op met de verkopers. Zo ontvangt de marketeer belangrijke informatie en ontdekt kansen.Een goede verkoper bemoeit zich met de marketing. Ziet zichzelf als oren en ogen in de markt en speelt belangrijke signalen door. Bovendien kan een marketeer belangrijke ondersteuning bieden met b.v. presentatiematerialen, [...]

1107, 2021

AIDA-formule

Aida is zowel een opera van Verdi, die gaat over Aida, slavin van prinses Amneris, terwijl ze eigenlijk een dochter is van Amonasro, de koning van Ethiopië. Klinkt spannend, of niet soms? En AIDA staat ook voor het ezelsbruggetje van een handig communicatiemodel Attention, soms ook wel Awarenes Interest Desire Action Je trekt eerst de Aandacht van jouw doelgroep, wekt daarna de Interesse, wekt dan de wens (Desire) om het te verkrijgen op en als laatste zorg je dat jouw doelgroep Actie onderneemt. Dit model kan je gebruiken bij het maken van een advertentie, een commerciële of sollicitatiebrief, een landingspagina van je website, een post op LinkedIn, een presentatie of een offerte. Het geeft de stappen weer die jouw uiting een [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant