ISTN geeft je hier 438 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Dit is de grootste verzameling verkooptips van Nederland! Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Wat leert de Brexit jou als verkoper?  
Wat leert de Brexit jou als verkoper? Nogal wat Britten willen niks meer met Europa te maken hebben! Helemaal niks! Op natuurlijk de vele voordelen na. Cherrypicking oftwel dus wel de krenten uit de pap. De voordelen wel en de nadelen niet. Wel ontvangen en niet betalen. Op zich is dat heel menselijk, ik begrijp dat wel. Zou ook graag een pilsje drinken waar je ook van af valt. Of de krant gratis in mijn bus of nog leuker, de Donald Duck! Gratis parkeren, gratis tanken en natuurlijk mijn auto cadeau. Een soort Alice in Wonderland. Helaas bestaan sprookjes niet. Dus schrik er niet van als een potentiële klant uitspreekt dat hij of zij jouw product of dienst wel [...]
Waarom Gillette blij moet zijn dat ik voor een goedkoper alternatief koos! 
Ja, ik werd verleid door een aanbieding van een set met een houder en maar liefst 20 mesjes voor de prijs van minder dan vier mesjes van Gillette. Ik nam dus keihard afscheid van mijn favoriete scheermesjesmerk en ervoer de fijne lagere prijs aan de kassa. Gelukkig stond daar geen medewerker van Gillette om mij te proberen toch voor het oude merk te laten kiezen. Het fijne voor veel producten en diensten van kwaliteit is dat als je eraan gewend bent, je ook verwend bent en het helemaal niet leuk vindt om met minder uit te voeten te moeten. Dit gold ook voor de mesjes! Wat heb ik die goedkope mesjes vervloekt. De laatste paar heb ik weggegooid en [...]
Gebruik jij nog een visitekaartje? 
Gebruik jij nog een visitekaartje? Zo ja, dan geef ik je groot gelijk. Natuurlijk zijn er behoorlijk wat mensen die dat niet meer nodig vinden en daarom zelf geen kaartje hebben. Ze wisselen via de mobiel contactgegevens uit. Of linken alleen. Ze zijn dus modern, milieubewust of mogelijk een grote krent. Maar goed, het is hun keuze. Als verkoper maak je als je even logisch nadenkt, een andere keuze, want: een visitekaartje is letterlijk een visitekaartje van jou en je bedrijf. de investering is laag, voor een paar tientjes heb je prachtige visitekaartjes. als jouw gesprekspartner jou een kaartje geeft, is het fijn en gelijkwaardig om er eentje terug te geven. een verhaaltje waarom jij bewust zonder kaartjes werkt, [...]
Beter te vroeg dan op tijd!
Vind jij te laat komen ook zo irritant? Ikke wel! Als ik door verkeersdrukte te laat dreig te komen, schiet mijn bloeddruk omhoog. Natuurlijk bel je als het je overkomt, zo snel mogelijk jouw afspraak om te melden dat je verlaat bent. Dat voorkomt irritatie bij jouw gesprekspartner en mogelijke stress voor jezelf. Nog beter is het om veel eerder te vertrekken. Je bouwt zo een buffer in voor het geval dat het tegen zit. Met een beetje geluk ben je dan veel te vroeg en heb je opeens tijd over die je uitermate nuttig kan besteden: de voorbereiding van je afspraak nog eens door te nemen. je mail bijwerken actief zijn op LinkedIn een blog schrijven nieuwe ideeën [...]
Goed gereedschap is het halve werk!
Goed gereedschap is het halve werk! Met een hamer kan je prima spijkers inslaan en een schroevendraaier gebruik je voor het indraaien van schroeven. Zo simpel is dat. Toch zijn er een vier belangrijke vuistregels: Zorg ervoor dat je beschikt over het juiste gereedschap voor de specifieke klus, dat scheelt je veel tijd en voorkomt beschadigingen. Probeer b.v. niet met een platte schroevendraaier een kruiskop los te draaien. Ruim je gereedschap netjes op. Wist je dat slordige automonteur ongeveer de helft van zijn tijd bezig is met het zoeken naar gereedschap? Onderhoud je gereedschap. Zo gaat het gereedschap langer mee, blijft schoon en roestvrij. Dat werkt lekkerder en veiliger. Als gereedschap slijtage vertoont, vervang het dan! Afbrekend gereedschap vormt [...]
Als je doelstelling hebt, hoe maak je dan een plan?
Een plan maken is eigenlijk best makkelijk. Een goed plan bestaat uit vijf stappen. Doel Activiteiten om dat doel te bereiken Planning van de activiteiten Begroting (kosten - opbrengsten) Evaluatie en bijsturing Moeilijker is het niet! Deze opzet geldt voor elk plan. Voor een Persoonlijk Ontwikkel Plan, een Marketingplan, een Verkoopplan of een Businessplan. De vijf hoofdstappen horen erin te staan, hoewel begroting soms wel weggelaten kan worden. Natuurlijk, als je een marketingplan schrijft, is je geleerd om een complete SWOT-analyse, confrontatiematrix, enzovoort toe te voegen, maar realiseer je dat je dat onderzoek alleen maar toevoegt om daarna de juiste activiteiten te bedenken. Prima natuurlijk, zolang je de vijf hoofdstappen niet vergeet! Ik heb veel plannen mogen lezen en [...]
Hebben jouw activiteiten iets met het doel van jouw functie te maken?
Tijdens de kennismaking met een medewerker waar ik tijdelijk de leidinggevende van was, vroeg ik hem wat het doel was van zijn functie. De medewerker wist wel de activiteiten te benoemen, maar niet het doel. Na enig nadenken wist de persoon ook het doel te benoemen. Waar had het ontbreken van kennis van de doelstelling toe geleid? Deze persoon werkte echt keihard! Enthousiast was hij bezig met maar liefst 32 activiteiten. Helaas bleek dat deze activiteiten geen enkele relatie hadden met het doel van zijn functie! De activiteiten waren goedbedoelde hand- en spandiensten voor collega’s die daardoor wat minder hoefden te doen en dat best prettig vonden. Ik vroeg hem om al deze activiteiten netjes te beëindigen (geef mij de [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?
 
			
					






