Verkooptips

Verkooptips2025-03-04T08:48:23+00:00

ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

2202, 2017

Voordelen van (veel) vragen stellen in het verkoopgesprek

1. Je komt er achter wat de klant wil, wat zijn behoeften zijn 2. Je ziet wat belangrijk is; je hebt tijd om de klant te observeren terwijl hij antwoordt 3. Je weet dus steeds beter welk product/dienst je in de presentatie-fase aan kan bieden 4. Je weet beter welke klantvoordelen en technische eigenschappen je moet benoemen in de presentatie-fase. 5. En hierdoor stijgt de verkoopkans! 6. Omdat je meer weet kun je meer aanbieden, dus wellicht een hoger orderbedrag! 7. Gespreksverhouding, de klant is meer aan het woord 8. Je hebt tijd tijdens het luisteren om de antwoorden te noteren 9. Door de notities kan je een beter voorstel maken! 10. De kans op een ja is groter bij een [...]

1512, 2016

Luisteren: Vertel niets wat u kunt vragen!

Vertel de klant niets wat je de klant zelf kan laten zeggen door hem een juiste vraag te stellen! Verkopen is vragen stellen en niet zelf vertellen. Door vragen te stellen komt u erachter wat de klant wil. En wat de klant wil, wil hij waarschijnlijk ook kopen. Zo eenvoudig is dat. Realiseer je dat je bij de klant met een vraag meer impact genegeerd dan door hem iets te vertellen. Om een vraag te beantwoorden moeten er veel meer hersencellen aan het werk gezet worden dan bij het luisteren naar een boodschap! Is dat zo? Nou ja, geef maar antwoord op de vraag "Is dat zo?" en je ervaart het zelf. Wat heb je liever? Dat jij tegen de klant zegt "Onze producten zijn [...]

1512, 2016

Versterk je verkoopgesprek!

Versterk je verkoopgesprek! Vergeet wat jij verkoopt! Focus je volledig op het product of dienst van je klant. Kruip in de huid van de klant. Wat verkoopt hij, aan wie, hoe, wanneer, waar en waarom? Wie is de concurrentie. Hoe kan jij ervoor zorgen dat hij meer verkoopt of minder kosten heeft. Waar is de klant bang voor? Waar droomt de klant van? Wat verkoopt de klant het liefst? En waarom juist dat? Wat zijn zijn doelstellingen en die van de komende jaren. Hoe gaat hij die bereiken? Ziet hij belemmeringen? En wat levert het hem op als hij zijn doelstellingen behaald? En wat als het niet lukt? En hoeveel vragen staan hier al? Versterk je verkoopgesprek: hoeveel vragen stel jij? [...]

1512, 2016

Gelijkwaardigheid in het verkoopgesprek

Gelijkwaardigheid in een verkoopgesprek is van groot belang om het vertrouwen van de klant te winnen! Denk maar eens hoe je het zelf ervaart. Als je iets koopt kan het zijn dat je advies wil hebben. Dit geldt natuurlijk vooral voor producten en diensten die je niet kent. Of die duurder of erg belangrijk zijn voor je. Als je dan advies vraagt, welke eisen stel je dan aan de adviseur? Dat hij/zij deskundig is toch wel het minste?  Als de adviseur zich onderdanig gedraagt naar jou toe, welke indruk krijg je dan? Stel je gaat een bril kopen. Je stapt de winkel binnen en de verkoper zegt "Wat fijn dat u onze winkel binnenkomt." en even later "Ik ben blij dat ik u [...]

1512, 2016

Eerlijkheid: Soms heeft een bedrijf jouw product/dienst niet nodig!

En betekent het dat je dat bedrijf niet als klant krijgt. Wees eerlijk als een bedrijf niets aan je product of dienst heeft. Toon begrip als je gesprekspartner die conclusie trekt. Als je jezelf zo als eerlijke professional presenteert, bouw je vertrouwen op bij je gesprekspartner van dat bedrijf. En wie weet kent die persoon nog iemand die zit te springen om jouw product. Je hoeft daar dan alleen nog maar naar te vragen. Het gaat in deze tip dus om twee belangrijke zaken: eerlijkheid en weten dat je iedere keer bij een lid van een enorm netwerk aan tafel zit. Eerlijkheid is het belangrijkste in de verkoop. Als een klant het gevoel krijgt dat de verkoper zit te jokken of niet [...]

1512, 2016

Concurrentie? Kraak de concurrent niet af!

Je duwt de klant automatisch in de rol van verdediger van die concurrent. Dat kan je je opdracht kosten! Geef de concurrent juist een compliment over een sterkte van hem en benoem het aspect waarmee jij je onderscheidt van de concurrentie. Uhhh, dan moet je dat natuurlijk wel weten! Je moet dus je concurrenten met regelmaat bekijken. En als je die bekijkt, kijk dan vooral met ogen van de klant en niet met die van jezelf. Wat ziet de klant en waar wordt de klant blij van? Waar is de concurrentie sterk in en waar minder. Je kan het in een handig schema zetten! In dit schema kan de technische eigenschappen van jouw product/dienst afzetten, plaatsen naast van de concurrenten. Deze [...]

1512, 2016

Pas op met ongevraagd mailen

Het lijkt zo handig en goedkoop. E-mailadressen verzamelen en dan die bedrijven benaderen met een commerciële boodschap van jouw bedrijf. Realiseer je dat dat sinds de nieuwe Telecommunicatiewet verboden is. De wet stelt dat het verboden is om zonder toestemming ongevraagde elektronische berichten (sms, mms, e-mail, berichten op sociale netwerksites en dergelijke), faxen en berichten gegenereerd door een automatisch oproepsysteem met een commerciële, charitatieve of ideële inhoud te versturen. Tevens dienen alle berichten (verstuurd met of zonder toestemming) een afmeldmogelijkheid te bieden en de afzender te noemen! Als je maling hebt aan deze regels en zo maar adressen toevoegt aan je e-mailbestand, loop je het risico dat iemand een klacht indient. En een klacht kan leiden tot een onderzoek en [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant