Verkooptips

Verkooptips2025-08-31T11:17:36+00:00

ISTN geeft je hier 438 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Dit is de grootste verzameling verkooptips van Nederland!  Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

505, 2018

Presenteren zonder te inventariseren

De klant wil steeds sneller. Was je vroeger tevreden dat je bestelling de komende week bezorgd werd, nu is de volgende dag standaard. Of liever nog dezelfde dag. Ook proberen ze nu te leveren vóórdat je besteld hebt. Lijkt me aan de ene kant heerlijk: terwijl ik dit tik, drink ik helaas geen lekker kopje cappuccino omdat de melk op is, dus eigenlijk zou ik het wel fijn vinden als die gisteren automatisch bezorgd was. Maar presenteren of zelfs afleveren, zonder te inventariseren en zonder akkoord van de klant wordt meestal niet echt gewaardeerd. Je hebt kans dat je het fout doet: Tijdens een training gingen we lunchen in het bedrijfsrestaurant. Toen we met zijn vieren bij de counter kwamen, [...]

2704, 2018

Hoe schrijf je een goede commerciële brief?

Maak gebruik het vertrouwde communicatiemodel AIDA. Deze staat voor: A (aandacht trekken), I (Interesse wekken), D (Desire oftewel laten Dromen) A (Actie) Als je een brief wil schrijven gericht op jouw bestaande of nieuwe klanten, pak je een leeg vel. Ga een brief schrijven met 4 alinea’s: In de eerste alinea trek je de Aandacht. Dat doe je door iets te schrijven dat jouw doelgroep raakt of nieuwsgierigheid oproept. Deze alinea zorgt ervoor dat jouw doelgroep de brief gaat lezen. Dit zou je ook met een afbeelding voor elkaar kunnen krijgen. In de tweede alinea wek je de Interesse. Hier beschrijf je jouw aanbod zo klantgericht mogelijk. Zo goed dat de klant het eigenlijk al moet willen hebben. In [...]

1604, 2018

Het aantallenmannetje

Hoewel de beste verkopers introvert zijn, zijn toch de meeste verkopers extravert. Als je dus vraagt hoe het gaat, krijg je direct geweldige verhalen en als ze je uitleggen waarom iets niet gelukt is, nog mooiere! Herkenbaar? ☺ Daarom kijk ik liever naar cijfers als ik een bedrijf help. Als je als bedrijf gaat meten wat de verkopers doen, levert dat vaak  direct een flinke verbetering op! Dat vinden sommige verkopers niet zo leuk. Maar een matige of zelfs slechte verkoper die flink actief is, verkoopt echt veel meer dan een geniale verkoper die niets of weinig uitvoert! Het diepterecord dat ik bij een organisatie tegenkwam was een full time accountmanager die maar liefst 17 bezoeken per jaar deed! [...]

1504, 2018

Hoe maak je een sterke Elevatorpitch?

Een korte en krachtige introductie van jezelf en van jouw bedrijf is belangrijk voor het maken van de eerste indruk en de “klik”. De Elevator Pitch kun je in verschillende situaties inzetten: Aan de telefoon; Als start van een verkoopgesprek; Tijdens het informeel netwerken op recepties, borrels, seminars, etc. Doel is scoren in het koopproces op integriteit, competentie en behoeften: Integer en competent overkomen als persoon en als professioneel verkoper Je organisatie neerzetten als competent, onderscheidend en “passend” Direct nieuwsgierigheid opwekken via “referentie verkoop” op “functie/probleem” Honken voor de opbouw van een effectieve Elevator Pitch: Presenteer jezelf (naam, functie, ervaring, persoonlijke meerwaarde) Presenteer je bedrijf (competent, onderscheidend, passend) Presenteer je toegevoegde waarde (referentie verkoop) Presenteer je diensten (integrale aanpak) [...]

404, 2018

De 9 voordelen van voorbereiden

Het zet jezelf mentaal op scherp. Je dwingt jezelf doelgericht te zijn. Bezoeken zonder doel zouden verboden moeten worden! Te vaak horen we “relatiebeheer” als doel. Dit is een te vaag doel en vooral zonde van je dure tijd. Koffie drinken is leuk, maar effectief? Met een goede voorbereiding stel je de juiste vragen die zullen leiden naar verkoopkansen. Een klant die merkt dat jij jezelf hebt voorbereid (laat je voorbereiding fysiek zien!) is eerder bereid tijd te investeren en waardeert je als professional. Ook het aspect “persoonlijk gunnen” speelt hier mee. Met een goede voorbereiding ben je beter voorbereid op een aantal door de klant naar voren te brengen specifieke vragen en bezwaren. Je kunt nu zelf je vragen [...]

2403, 2018

Waarom 80% van de verkopers niet afsluit!

Je hebt als je een goed verkoopgesprek voert, altijd de kans dat de klant spontaan roept dat hij of zij het wil doen of wil hebben. Het is echter gebruikelijker dat jij de verkoop afsluit en vraagt aan de klant of hij/zij deze oplossing wil. De klant verwacht dit ook! Maar 80% van de verkopers sluiten niet af omdat ze al het bovenstaande niet of slechts gedeeltelijk uitvoeren: er is geen klik met de klant en er is een gebrek aan vertrouwen. De verkoper voelt dat aan en durft dus niet … er is geen echte noodzaak vastgesteld. De verkoper voelt dat aan en durft dus niet … De verkoper wil geen nee horen en is blij met een openstaand voorstel. [...]

1803, 2018

De 7 meest gemaakte verkoopfouten. Welke heb jij wel eens gemaakt?

Slecht voorbereid! Onvoorbereid op de verkeerde datum en tijd op het verkeerde adres. Slechte opening! De belangrijkste punten van de opening overslaan of er in blijven hangen. Geen klik maken met de klant en betrokkenheid creëren. Geen concrete doelstellingen besproken. Geen gerichte interesse in de klant! Geen gerichte inventarisatie waarmee probleem of uitdaging vastgesteld wordt en vertaalt naar euro’s en gevolg. Niet luisteren, geen aantekeningen maken. Geen oplossing bieden! Het product/dienst niet gepresenteerd als oplossing voor het probleem of uitdaging van de klant. Niet afsluiten! De afsluitvraag niet gesteld. (80% van de verkopers sluit niet af!) Onduidelijk in vervolgafspraken! Niet afwerken! De verkoopkans en offerte laten versloffen. Niet reflecteren! Niet leren van je fouten, niet nadenken hoe het beter [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant