ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Jouw klant!
Het verschil tussen een prospect en een klant is makkelijk. Een klant is een prospect die een aankoop gedaan heeft! Er is een klantrelatie ontstaan! Het maakt niet uit of de klant korting krijgt of niet, al is die korting 100%. Dus een klant die een product of dienst van jou gratis wil ontvangen is ook een klant. Natuurlijk heb je liever klanten die 100% betalen of nog mooier een toeslag voor …, maar toch is het belangrijk om te weten dat ook niet-betalende klanten klant zijn. De gegevens van jouw klant mag je immers in een database opslaan (AVG). En je mag een klant post of e-mailingen sturen of bellen. De klanten blijven het recht om inzicht te [...]
Jouw offerte!
Offertes zien er soms uit als een rekening. Een rekening met slechts het kopje “Offerte” erboven als verschil. Een reeks handelingen of goederen onder elkaar, met ernaast de prijzen en deze onderaan opgeteld tot een totaal. Tja, de klant weet nu wel wat zijn of haar akkoord gaat kosten, maar nauwelijks wat het gaat opleveren. Fout dus! Een offerte moet vooral goed presenteren wat de klant gaat ontvangen voor de euro’s die de klant moet gaan betalen. Zorg er dus voor dat de klant uitgebreid kan lezen wat hij of zij kan verwachten. Zorg ervoor dat wat je presenteert, aansluit bij wat de klant wil hebben. Dat is gemakkelijk, want je hebt hiervoor een uitgebreid verkoopgesprek met de klant [...]
Jouw verkoopgesprek!
Een verkoopgesprek voeren kan je het beste op een gestructureerde wijze doen. Door deze structuur automatiseer je een beetje jouw deel van het gesprek. Dat geeft jou de rust en ruimte om met jouw klant bezig te zijn. En het draait om wat de klant zegt! Geen verkooppraatjes dus, maar goede vragen stellen en vooral goed luisteren! In de opening maak je contact met de klant. Te direct zakelijk stoot af, te lang informeel gebabbel ook. Stel jezelf voor als een professional met jouw goed doordachte elevatorpitch. Vraag commitments van de klant voor de insteek van het gesprek. Het is essentieel om het samen eens te zijn over het doel van het gesprek. Vergeet je dat af te stemmen, [...]
Afspraken maken!
Een afspraak met een binnenkomende lead kan het beste met de telefoon. Het helpt dus als je bij het binnenhalen van een lead zijn of haar directe telefoonnummer hebt. Dat scheelt je zoekwerk en de moeite om doorverbonden te worden. Je moet er ook voor zorgen dat je toestemming van de lead hebt om die persoon te bellen. Dat laatste kan met een akkoordklikje, maar het duidelijk aangeven in het reactieformulier is ook voldoende. Belangrijk: een lead wacht niet! Bel dus binnen een paar minuten als de lead binnenkomt. Denk niet dat de lead alleen informatie bij jou aanvraagt! Misschien wel bij zeven! Zorg dat jij de eerste bent die belt! Kan jouw resultaat zo maar 5 keer hoger [...]
Jouw leads!
Een prospect is dus een suspect die reageert. Maar wat is dan een lead? Een lead is een prospect in het eerste stadium. Oftewel door een reactie op een e-mailing of op een website te geven, wordt de suspect eerst een lead. De eerste fase van prospect zijn. Als je dus de potentiële klant gebeld hebt en er een gesprek mee gehad heeft, blijft de potentiële klant een prospect tot hij of zij koopt. Er zijn natuurlijk meerdere fases te onderkennen in de prospectfase van een potentiële klant. Een prospect die een offerte ontvangen heeft, is van een andere orde dan eentje die alleen basisinformatie ontvangen heeft. Maar als je voldoende leads hebt, kan je contact met deze leads [...]
Jouw prospects!
Een suspect die reageert op een communicatie-uiting van jou, wordt daarmee een prospect! Er is wederzijds contact geweest! Daarmee zijn de eerste stappen gezet van de customer journey van die klant in jouw funnel. (Nou ja, tenzij die klant jou een mailtje stuurt met het verzoek voor eeuwig uit jouw mailbestand gegooid te worden, maar dat snap je zelf. Dan was deze suspect dus geen suspect of was jouw uiting niet echt sterk.) Is het verschil tussen de suspect en prospect groot? Nogal ja. Van een suspect weet je bijna niks. Je hebt een inschatting gedaan dat dit bedrijf of personen uit een bepaalde doelgroep tot jouw potentiële klanten behoord, maar dat was niet meer dan een aanname. Het [...]
Jouw suspects!
Een suspect is iemand of een bedrijf waarvan jij vermoedt dat het een potentiële klant is. Suspect betekent letterlijk ‘verdachte’, maar het enige wat je verdenkt van een suspect is dat hij of zij graag klant bij je wil worden. Ze zijn bijvoorbeeld klant bij een concurrent van je. Of je levert al aan bedrijven uit dezelfde branche of bedrijfsgrootte. Of, als je maar lang genoeg wacht, worden voormalige klanten weer suspects. Jouw suspects zijn dus een lijst potentiële klanten. Mag dat zo maar, een lijst maken. Dat is toch een database en voordat je het weet zondig je tegen de AVG en de privacyregels? Voor B2B mag dit wel! Een bedrijf heeft geen recht op privacy, zeker niet [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?