ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Training-on-the-shop. Gratis en leerzaam!
Training-on-the-shop. Gratis en leerzaam! Iedere verkoper zou zich er bewust van moeten zijn dat hij of zij ook vaak consument is. En dat iedere keer als je iets gaat kopen, je de kans krijgt om een verkoper in actie te zien en te ervaren wat een klant ervaart. Je leert altijd! Soms hoe het moet en word je zelfs verrast. Door het genomen Initiatief, de oprechte interesse en het meedenken, de creatieve ideeën en het professionele advies. Je ervaart hoe het voelt om door een deskundige verkoper geholpen te worden. Dat leidt er soms toe dat je de verkoper de verkoop ook gewoon gunt. Soms irriteer je je door de Langzaamheid, Leegheid, Luiheid, Laksheid en Lompheid van de persoon [...]
Ongevraagd advies valt meestal verkeerd, maar …
Ongevraagd advies valt meestal fout, maar op de juiste wijze gebracht weer niet! Ik had tijdens een heerlijke week vakantie in Spanje een prachtige plant gezien, die de leuke naam Lampenpoetser draagt. Bij het tuincentrum ging ik op jacht en vond ze daar. Koos er twee en pakte er ook maar twee terracotta potten bij, want thuis waren alle potten al gevuld. Richting kassa werd ik opeens aangesproken door vriendelijke verkoper die op de terracottapotten wees en zei “Zet u die eerst even een tijdje onder water, zodat zij zich volzuigen voordat u de planten erin zet.” Ik knikte braaf en vroeg niet eens waarom. Daarna adviseerde ze verder “Het is het beste om onderin een laagje hydrokorrels te [...]
Een goede verkoper tegenkomen is fijn!
Als je in een bedrijf meerdere klantgerichte verkopers tegenkomt kan je ervan uitgaan dat dit bedrijf ook als organisatie goed is! Toen mijn vrouw en ik op jacht waren voor een paar nieuwe stoelen, werden we vriendelijk ontvangen door de verkoper die ons uitnodigde om rustig te kijken en aangaf voor vragen bij hem terecht te kunnen. Toen we een model stoel uitgebreid bekeken, kwam de verkoper melden dat het model zes maanden levertijd had, dan konden we dat meenemen in onze overweging. Fijn, want anders hadden we straks voor dat model gekozen en we hadden geen zin om zo lang te wachten. Uiteindelijk een andere stoel gevonden die ons wat leek, maar we wilden nog eerst de rest [...]
Waarom zegt een klant geen JA?
Waarom zegt een klant geen JA? Je hebt na een toch prima inventarisatie een geweldige oplossing voor de klant gepresenteerd. Maar op afsluitvraag zei de klant helaas geen ja. Voordat je het weet heb je weer een langdurig openstaande offerte. Waarom beslist je gesprekspartner niet? - ziet geen probleem of uitdaging. - is er niet overtuigd dat jij de juiste oplossing biedt. - heeft moeite huidige oplossing los te laten. - wil meer informatie. - is niet bevoegd om (alleen) te beslissen. - wil een jouw aanbod vergelijken met dat van een concurrent. - wil alternatieve oplossingen bekijken. - heeft niet voldoende geld. Zorg ervoor dat je deze blokkades hebt opgelost vòòrdat je de afsluitvraag stelt! Na de nee [...]
Wilt u een lekker kopje koffie?
Het lijkt wel of koffie de laatste jaren belangrijker geworden is. Veel bedrijven maken er een erezaak van om een lekker kopje koffie te presenteren. En terecht! Thuis wil ik niet anders en heb dan ook prachtige machine die geweldige cappuccino maakte. Ja, maakte want de machine ging na heel veel kopjes kapot en moest dus naar de reparateur. Hier beleefde ik een bijzondere koopervaring. Bij binnenkomst zei de receptionist dat ik mijn machine op een bepaalde plek neer moest zetten en vroeg daarna of ik een reparatieverzoek gedaan had. Na mijn nee, kon ik dat alsnog doen op een enorm beeldscherm. Ik hard aan de slag en de receptionist deed niks! Geen aandacht, geen gesprek, geen contact, geen [...]
Wat leert de Brexit jou als verkoper?
Wat leert de Brexit jou als verkoper? Nogal wat Britten willen niks meer met Europa te maken hebben! Helemaal niks! Op natuurlijk de vele voordelen na. Cherrypicking oftwel dus wel de krenten uit de pap. De voordelen wel en de nadelen niet. Wel ontvangen en niet betalen. Op zich is dat heel menselijk, ik begrijp dat wel. Zou ook graag een pilsje drinken waar je ook van af valt. Of de krant gratis in mijn bus of nog leuker, de Donald Duck! Gratis parkeren, gratis tanken en natuurlijk mijn auto cadeau. Een soort Alice in Wonderland. Helaas bestaan sprookjes niet. Dus schrik er niet van als een potentiële klant uitspreekt dat hij of zij jouw product of dienst wel [...]
Waarom Gillette blij moet zijn dat ik voor een goedkoper alternatief koos!
Ja, ik werd verleid door een aanbieding van een set met een houder en maar liefst 20 mesjes voor de prijs van minder dan vier mesjes van Gillette. Ik nam dus keihard afscheid van mijn favoriete scheermesjesmerk en ervoer de fijne lagere prijs aan de kassa. Gelukkig stond daar geen medewerker van Gillette om mij te proberen toch voor het oude merk te laten kiezen. Het fijne voor veel producten en diensten van kwaliteit is dat als je eraan gewend bent, je ook verwend bent en het helemaal niet leuk vindt om met minder uit te voeten te moeten. Dit gold ook voor de mesjes! Wat heb ik die goedkope mesjes vervloekt. De laatste paar heb ik weggegooid en [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?