ISTN geeft je hier 438 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Dit is de grootste verzameling verkooptips van Nederland! Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Laat de klant meedoen!
Werkt de4ze tip ook in jouw vak? Toen ik (lang geleden) advertenties verkocht leerde ik wat belangrijks. Laat de klant meedoen in het creëren omdat de klant dan een andere rol gaat spelen. In plaats dat de klant de rol van de inkoper heeft met vragen als ‘Wat kost het? en ‘Wat zal het opleveren?’ ging de klant dan de rol van creatief spelen. En grappig om te zien en horen, de klant veranderde soms compleet van houding en toon. Hoe kreeg ik de klant zover? Eenvoudig. Ik had een kladblok, tekende een vierkant erin en vroeg aan de klant hoe hij/zij deze ruimte zou vullen als het een advertentie van zijn/haar zaak zou zijn. Ik gaf [...]
Goede voornemens
Zo in de laatste week van het jaar denken veel mensen na wat ze komend jaar beter willen doen. Stoppen met roken, minder alcohol drinken, meer bewegen, minder eten, meer vakantie. Goede voornemens lukken makkelijker als je ze smart maakt. (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) Dit geldt voor elke doelstelling immers. Wat ook helpt is het goede voornemen vertalen naar een actieplan. Welke dingen ga je wanneer doen om je doel te bereiken. Om die stappen te kunnen bedenken is het wel handig om eens diep over je huidig gedrag na te denken. Dat gedrag wil je immers gaan beïnvloeden! En om een en ander leuker te maken, bouw wat leuke motivatoren in. Dus als mij … lukt, dan [...]
Fijne feestdagen en een heerlijk 2025!
Voor jou en de jouwen wens ik dat komend jaar veel liefde, gezondheid, geluk en gezelligheid! Natuurlijk ook veel verkoopsucces gewenst. Jef van Wingerden ISTN training &advies Jef van Wingerden P.S. Wil je gratis je verkoopvaardigheden trainen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, onderhandelen, gesprekstechnieken en klantgerichtheid! Komende workshops Informatie over incompany training Ontvang GRATIS verkooptips! Informatie over competentiemeting
Vragen en luisteren. Alle blogs op een rij!
In een ruim een half jaar heb ik 44 post geplaatst over vragen stellen en luisteren. Mocht je er eentje gemist hebben, kan je nu met een klikje deze alsnog lezen. Inleiding Politieke discussie Discussie vermijden Discussieer jij graag? Luister liever! Nog een reden waarom we zo graag praten! Alles over Vragen Eerst akkoord! De open vraag! De gesloten vraag! De meerkeuze vraag! De retorische vraag! De cocktailvraag! De wedervraag! De suggestieve vraag! L.S.D.! Waarom tot de 7de macht! In het antwoord … De stretchvraag! De reflecterende vraag! De vragentrechter! De Must-Have’s! De afsluitvraag! De afsluitende wedervraag! De informerende wedervraag! De isolerende wedervraag! De Non-verbale vraag! De Na-akkoord-vraag! De controlevraag! Alles over Luisteren Passief? Integendeel! Open houding! Aantekeningen maken! [...]
Luisteren – Als je niet hoort wat jij wil horen?
Als je een vraag stelt, daarna je gesprekspartner de kans geeft om te antwoorden en je luister, dan hoor je wat je gesprekspartner vindt, denkt of waar hij of zij voor kiest. Soms hoor je iets wat je niet goed uitkomt, niet mee eens bent of vervelend vindt. Realiseer je dat je gesprekspartner dat dan kan aflezen aan je gezicht of zelfs aan je hele houding. Mits je gesprekspartner hierop let natuurlijk. Je kan jezelf oefenen niet direct reageren en een pokerface te houden. Je ogen verraden je dan nog wel, maar de kans dat je gesprekspartner daar direct op let is klein. Ga in ieder geval niet de andere kant verdedigen of zelfs in de aanval. Je gesprekspartner [...]
Luisteren – ondanks jouw ego!
Screenshot Jouw ego houdt net als de mijne er niet van om gekwetst te worden. Om je ego te beschermen tegen kwetsuren ontwikkelt ieder mens verdedigingsmechanismes. Dit zijn strategieën die je helpen om te gaan met vervelende onzekerheden in het leven. Zo zorg je ervoor dat het je niet te veel wordt. Deze verdedigingsmechanismes zijn aannames, (valse) overtuigingen, negatieve vergelijkingen, (obsessieve) verlangens, (overdreven) verwachtingen en idealen. Idealen klinkt goed totdat je het vertaalt als ingebeeld perfect resultaat. Met dank Madeleine van Mourik, ze schrijft hier interessante stukken over. Maar weet je het nog, wat is heel belangrijk in een (verkoop) gesprek: Laat ANNA (Altijd Navragen Niets Aannemen) thuis! NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander) Laat OMA (Opinies, [...]
Luisteren – en het doel!
Het meest simpele communicatiemodel beschrijft dat een zender een boodschap via een medium stuurt naar een ontvanger. De zender heeft een doel en bij de ontvanger realiseert de boodschap een resultaat. Als jij aan het woord ben, houd dan rekening met jouw doel en controleer het resultaat bij de ontvanger. Die controle kan soms simpel door naar het gezicht te kijken van jouw gesprekspartner, maar soms is het simpeler en betrouwbaarder om via een vraag te checken of de boodschap goed binnengekomen is. Als je luistert, weet je dus dat de persoon die tegen je aanpraat een doel heeft en eigenlijk zou moeten controleren of hij of zij dat doel bereikt met de boodschap. Je helpt mee door te [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?






