Verkooptips

Verkooptips2025-03-04T08:48:23+00:00

ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

201, 2022

Wat ga jij dit jaar beter doen?

Zo, 2021 is voorbij en het kan handig zijn om eens terug te kijken naar het afgelopen jaar. Wat kan anders? Wat kan beter? Er zijn veel dingen om dankbaar voor te zijn. Veel bijzondere en sympathieke mensen ontmoet en uitdagende opdrachten gekregen. En niets voelt zo fijn om mensen te helpen succes te hebben. Naast al het werk ook voldoende ontspanning. Kortom, ondanks corona een fijn jaar. Genieten mag en moet, maar het ook handig om te bedenken wat je wat minder vond en wat je dus dit jaar niet wil. In mijn geval is het vaagheid van afspraken. Ik ben flexibel en zelf geen fan van strakke regels. Dat ga ik dit jaar een beetje anders doen. [...]

2612, 2021

De anekdote van de afbrekende vleugels!

Bij de ontwikkeling van een nieuwe straaljager was het probleem ontstaan, dat als deze door de geluidsbarrière vloog, allebei de vleugels afbraken. En dat is niet handig voor een vliegtuig, dus alle technici probeerden het probleem op te lossen. Maar zelfs als ze de vleugels versterkten bleef het probleem hetzelfde.Toen de directeur door de fabriek liep, werd hij beleefd aangesproken door een medewerker. Hij beweerde de oplossing te hebben. “Je moet in de strook waar de vleugel afbreekt, om de 10 cm gaten maken.”, beweerde de man. De verblufte directeur schudde ongelovig zijn hoofd en liep verder.Enkele dagen later werd er een brainstorm gehouden om het probleem op te lossen. Omdat er weinig ideeën kwamen, vertelde de directeur toch maar [...]

1912, 2021

De beste smoes van de eeuw!

Een oudere man liep nog even bij de keukenzaak binnen om iets te vragen. De week ervoor hadden hij en zijn vrouw een schitterende keuken uitgezocht en er was nog iets onduidelijk. De man werd vriendelijk ontvangen en kreeg zoals het hoort, koffie aangeboden. Terwijl de verkoper de koffie haalde zag de klant het dossier van zijn aankoop liggen. In vette letters stond op de voorkant “Klant is grote zeikerd!” Begrijpelijk werd de klant erg boos en begon de verkoper die binnenkwam met de koffie, flink uit te foeteren. De verkoper bleef rustig en reageerde met “Ik begrijp dat u boos bent en u heeft alle recht daartoe, toch hoop ik dat u me laat uitleggen waarom ik dat opgeschreven [...]

1212, 2021

Pas op met …tje!

Zullen we eventjes een uurtje plannen voor een gesprekje? De persoon die deze zin uitspreekt, probeert op een rare manier het allemaal wat minder bedreigend voor de klant te laten klinken. Eventjes betekent geen moeite. Uurtje kost veel minder tijd dan een uur. Toch? En een gesprekje klinkt aardiger dan gesprek. Nou ja, dat denkt die persoon dan. Ik krijg er jeuk van. En geen beetje! Maar veel! Te veel verkleiningen komt redelijk raar of zelfs erg irritant over. En in bovenstaand geval haal je jezelf en jouw advies ermee naar beneden. Laten we een afspraak plannen om zorgvuldig te kijken naar wat u precies nodig hebt. Dat klinkt toch heel anders! Zonder verkleiningen, integendeel zelfs. En niet vragend, [...]

512, 2021

Het beroeps-toontje!

“Wilt u nog zegeltjuus?” vroeg de kassière met een merkwaardig beroepstoontje. Je kent zo’n toontje vast wel, die wordt ook wel eens gebruikt door de intercom. “Meneer Jansuuuu, wilt u bij informatiebalie komuuu”. Omdat ik in een vrolijke bui was, vroeg ik de kassière “Praat u altijd zoooo?” Maar ze gaf aan niet te snappen wat ik bedoelde en ik liet het er maar bij. De dag erop vertelde een veel jongere kassière dat ze met het hele team dubbel hadden gelegen om mijn vraag. Ze hadden haar zelf ook al een paar keer op haar stem gewezen, maar het kwartje viel niet bij haar. Bovendien was ze de chef van de kassières, dus houdt het wel op. Sommige [...]

2811, 2021

Als je wijst …

Als je naar iemand wijst, wijzen de meeste vingers naar jezelf! Zo leerde een trainer naar mij een fraai stukje moraal. Een soort “Wie zonder zonde is werpe de eerste steen!” Maar wijzen is ook bijzonder effectief. Op een snelle wijze met slechts een vinger duidelijk maken wie of wat je bedoelt. Of welke richting zelfs. Je hebt niet voor niets een wijsvinger! Deze effectieve manier van iets duidelijk maken, delen we met andere primaten, zoals de chimpansee. Die weet ook met een vingertje duidelijk te maken dat die een banaantje wilt. Met een vinger wijzen in een verkoopgesprek komt vastberaden en doelgericht over en mag je dus best een keertje doen. Een keertje is iets anders dan doorlopend, [...]

2111, 2021

Het Peter principle!

Als je een nieuwe accountmanager zoekt, komt de uitstekende binnendienstmedewerker met ambitie zeker in aanmerking. De minder goede binnendienstmedewerkers zeker niet. En als je een salesmanager zoekt, neem je graag de beste accountmanager aan en de minder goede blijven zitten. En hetzelfde geldt voor een nieuwe commercieel directeur. Je raadt het al, de beste salesmanagers komen in aanmerking en …!  Kortom, iedere keer blijven de matige medewerkers op hun plaats en de beste groeien weg. Als je dus hier even over nadenkt, snap je dat medewerkers dus een competentieniveau verder groeien dan waar ze geschikt voor zijn. Dat wordt het Peter principle genoemd, naar de bedenker Laurence J. Peter. Uiteindelijk zit iedereen op een plek waar ze matig functioneren. [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant