ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Nu even niet verkopen, maar let wel op de signalen!
Twee keer per jaar is er een natuurlijke pauze: de zomervakantie en de feestdagenperiode. Je merkt dat klanten in deze periode anders in het gesprek zitten. Een gesprek vinden ze leuk, maar niet te zakelijk en zeker niet aandringen. Hierop bestaan afhankelijk van de branche natuurlijk ook grote verschillen. Maar heb je contact met je klant en je merkt dat deze een fijn gesprek wel op prijs stelt, maar niet nu nieuwe voorstellen zit te wachten, accepteer dat dan. Voer een fijn open gesprek waarbij de klant best een beetje de leiding mag nemen. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je blijft opletten of je interesse- of koopsignalen hoort. De klant kan immers zo maar wisselen van rol. En [...]
Motiveer jezelf!
Praten in jezelf werd vroeger gezien als een teken van beginnende waanzinnigheid. Tegenwoordig weten we wel beter. Bijna iedereen doet zelfpraat! Van korte aanwijzing voor jezelf tot een complete gesprekken. Je begon er al mee als kind!Als volwassenen hebben we het een beetje afgeleerd. We vinden het gênant als iemand ons erop betrapt dat we een gesprek met onszelf voeren. Aan de andere kant vinden we het wel normaal dat sporters zichzelf aanmoedigen.Wat denk jij? Hebben aanmoedigingen invloed op je?Denk je ook dat het zinvol is om jezelf aan te moedigen?Realiseer je dat door iets regelmatig uit te spreken je het zelf ook steeds hoort en dat dat een effect heeft. Kan zowel positief als negatief!Dus: geef jezelf complimenten, motiveer [...]
Elk nadeel heb se voordeel!
Elk voordeel heb se nadeel! Een mooi voorbeeldje is de spreuk zelf. Het nadeel van plat Amsterdams dat Johan nu eenmaal sprak, zorgde voor het voordeel dat deze spreuk onlosmakelijk van hem is, al heeft mogelijk iemand anders deze bedacht. De zienswijze over voor- en nadelen is perfect. Of iets een voordeel of een nadeel is, is afhankelijk vanuit welk perspectief gekeken wordt. Onkruid is een vloek voor de graskweker, maar een verademing voor de biodiversiteit. Heb je wel eens gekeken hoe mooi geel een paardenbloem is? Ook jouw zogenaamde zwaktes kunnen wel eens hele grote sterktes zijn, mits je wel in de juiste omstandigheden zit. Mocht je dus in je huidige baan het gevoel hebben dat je steeds [...]
Laat de klant zelf beslissen!
Denk maar aan dat kindje dat zeurde om een ijsje bij mama. Omdat het vlak voor het eten was kreeg het kindje geen ijs. Het leven is hard! Een man die het gesprek gehoord had, zei vrolijk tegen het kind “Ik heb er vandaag al drie op, het is heerlijk om volwassen te zijn!” En zo is! Als kind wilde je al je eigen beslissingen nemen, dus nu als volwassene helemaal. Mensen zijn niet tegen verandering, ze hebben er een hekel aan om ertoe gedwongen te worden! Zorg er dus voor dat de klant alle informatie heeft om de beslissing enthousiast te kunnen nemen. Zelf! Zonder dwang! Je mag de klant natuurlijk wel helpen door te vragen “Zullen we het [...]
Het Dunning-Kruger-effect bij verkoop
Het Dunning-Kruger-effect treedt op bij incompetente mensen die door hun incompetentie het vermogen missen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn. Incompetente mensen overschatten regelmatig hun eigen kunnen en daardoor wanen ze zich bovengemiddeld competent. Dit terwijl competente mensen juist wel veel twijfelen aan hun keuzes. Of zoals Bertrand Russel zei "In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn". Denk niet dat het van de laatste tijd is, want Bertrand deed deze uitspraak in 1933! Als verkoper of adviseur kan je hiermee te maken krijgen bij contact met een klant die weinig weet van het product dat hij of zij wil gaan kopen, maar wel [...]
Zorg voor urgentie bij de koopbeslissing
Natuurlijk zal ik vroeger of liever later een doodskist nodig hebben, maar omdat ik niet denk snel te overlijden koop ik er nu even geen! Zo koop ik ook geen nieuwe verwarmingsketel omdat de andere het nog wel even blijft doen en hetzelfde hoop ik voor mijn auto. Toch weet ik zeker dat ik die vroeg of laat ook ga vervangen. Kortom, ik koop iets pas als ik het ook nodig echt heb. Bij sommige producten gaat dat niet. Denk aan een verzekeringen, een brandblusser, reservelampje of … Bedenk er zelf nog eens een paar! Dat valt nog even tegen! Je moet dus als verkoper de klant niet alleen overtuigen dat zij of hij jouw product of dienst nodig heeft, [...]
Afvallen lijkt een beetje op verkopen!
Het begint met een doelstelling en een aanname wat je per week kan bereiken. Dan het verschil tussen de huidige situatie en gewenste situatie, delen door wat je per week kan bereiken en je weet hoeveel weken je aan de slag moet. Simpele rekensom, net als bij verkoop. Alleen deel je dan de omzetdoelstelling door de beschikbare weken. Vervolgens moet je bedenken wat je moet doen en vooral ook wat je moet laten om de gewenste doelstelling per week te bereiken. Niet alleen op de calorieën letten, maar ook vooral welke. Met gezond verstand en google kom je er zo achter wat wel en wat niet. Veel groente, twee stuks fruit, voldoende drinken en zuinig met vlees; liever kip of [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?