ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Door kijken kan je leren!
Tijdens mijn tripje naar de Moezel stond ik een tijdje de wijngaarden te bewonderen. Opeens viel me op hoe kort en klein die wijnstruiken gesnoeid waren! Veel kleiner en meer uitgedund dan bij mij in de tuin, terwijl de druiven echt veel groter waren. Natuurlijk had een deskundige me dit kunnen vertellen of had ik informatie op internet kunnen opzoeken. Maar nu leerde ik dus door alleen maar te kijken hoe ik thuis veel rigoureuzer mijn druif moet snoeien om mooie flinke druiven te krijgen. Door kijken kan je veel leren. Wat leer je hiervan als verkoper? Niks, tenzij je in druiven- of wijnhandel zit! Maar als je kijkt en meeluistert naar goede verkopers, kan je wel veel leren. [...]
Oogcontact! Wees je er bewust van.
Communicatie via de ogen is een zeer krachtig. Wees je er bewust van! Wegkijken of niet af en toe aankijken, zo laat je de klant voelen dat je niet geïnteresseerd in hem of haar bent. Veel knipperen of steeds wegkijken komt onbetrouwbaar over en klanten kopen liever niet van onbetrouwbare verkopers. Strak aanstaren is dominant. Een dominante klant gaat met jou een staargevecht aan (wat je altijd verliest al win je!) en een introverte klant neemt al sneller afscheid van je. Niet doen dus. Wel in de ogen kijken, maar niet te lang. Waarom wel je gesprekspartner in de ogen kijken als je wat zegt of als je luistert? Uit onderzoek blijkt dat mensen die op een prettige manier worden aangekeken [...]
Gevoelens zijn ook besmettelijk!
Omdat wij mensen kuddedieren zijn, reageren we op het gedrag van anderen en nemen we het vanzelf over. Als iemand vrolijk is en lacht, je lacht zomaar vanzelf mee. Heerlijk. Ooit zo’n lachsessie meegemaakt? Die beïnvloeding werkt ook met minder fijne gevoelens. Ben je ongeïnspireerd, dan zijn je klanten dat nog veel erger en zullen het gesprek willen afkappen. Als jij gehaast bent, wordt jouw klant ook opgejaagd en opgejaagde klanten kopen niets of weinig. Dus zorg ervoor dat je enthousiast, gemotiveerd en vooral rustig bent voordat je naar je klant gaat. Hoe regel je dat? Neem je rustmomenten, plan je niet klem, neem op tijd pauze en zo af en toe vakantie! Kortom, geniet! Het grote voordeel is [...]
Als een gesprek niet goed voelt!
Communicatie tussen mensen kent altijd vier niveaus! Inhoud: waar hebben we het over. Procedure: al dan niet formele afspraken en regels hoe het gesprek gevoerd wordt. Interactie: hoe reageren de gesprekspartners op elkaar. Gevoel: welke gevoelens spelen er tijdens het gesprek. De eerste twee zijn makkelijk waarneembaar. Om de laatste twee waar te nemen moet je goed opletten! Als een gesprek niet lekker loopt, gaat het meestal om interactie of gevoel. Benoem dat dan en probeer het vooral niet via de inhoud of procedure te lossen. Tijdens een gesprek dat ik laatst met iemand voerde, leek het net of ik aan een dood paard zat te trekken. Best vermoeiend en demotiverend. Ik heb gevraagd hoe het kon dat ik [...]
De theorie van het schaakbord
Heel lang geleden was er eens een man die het schaakspel bedacht had. De koning vond dit spel zo leuk dat deze man een wens mocht doen. De man wilde graag een schaakbord met graan. Op het eerste vakje één korreltje, op de tweede twee, op de derde vier en zo verder steeds verdubbelen tot het 64ste vakje. De koning stond de nederige wens lachend toe en liet de rekenmeesters uitrekenen wat de man kreeg. Toen was de koning uitgelachten; 2 tot de 64ste macht geeft de uitkomst 18 triljoen rijstkorrels! Zo’n 50 kubieke km rijst, voldoende om de wereldbevolking twee eeuwen te voeden! (Met dank aan Marcel Vonk!) Wat heb je hier commercieel aan? Stel, je vraagt je tevreden [...]
Mondkapjes. Creatieve uitdaging!
Wandelend door de prachtige en gezellige stad Dordrecht zag ik opeens voor een winkel twee rekken met mondkapjes. Wow! Zoveel verschillende uitvoeringen van de mondkapjes! Heerlijk, wat een creativiteit! Die van “Van Gogh” worden vast nog eens collector-items en mogelijk in de toekomst nog eens veel geld waard. Nou ja, veel? Je weet nooit! Die KLM-huisjes zijn bijvoorbeeld best veel centen waard! Voor het Paleis op de Dam wordt vrolijk € 600,= gevraagd! Dat is meer dan de ticket destijds kostte! De mondkapjes bieden dus ook een mogelijkheid als creatief reclameobject. Bijvoorbeeld voor ISTN als we er de tekst op laten drukken: een goede verkoper praat weinig en luistert veel! Of bijvoorbeeld een vriendelijke glimlach top gedrukt. Daar moet ik [...]
Laat OMA thuis!
Herinner je de scène uit Pretty Woman? Verkoopsters die die lieve Vivian niet willen helpen. Dom! Ook in het echt gaat het mis! Zo beantwoordde de verkoopster “Meer dan u kunt betalen” de vraag wat de prijs van een tas was van de gekleurde vrouw in de exclusieve winkel. Beetje dom om dat tegen Oprah Winfrey te zeggen, ze is immers een van de rijkste vrouwen ter wereld! En ja, de inschatting zal ook een racistische oorzaak hebben. Deze werd in ieder geval goed afgestraft, want het ging over tasjes van ruim € 28.000,= Oprah koopt ze wel waar ze wel welkom is! Ik heb zelf een keer in een paar minuten tijd een auto verkocht aan een man [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?