ISTN geeft je hier 438 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Dit is de grootste verzameling verkooptips van Nederland! Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
EI de opvolger van AI!
Als je een tijdje aan het spelen bent met AI, krijg je de indruk dat AI alles kan. Dat hebben meer mensen, want deskundigen voorspellen zelfs dat AI zorgt dat er veel beroepen gaan verdwijnen. En zelfs dat dan een basisinkomen voor het werk in de plaats komt. Hum, ik betwijfel dat zeer. Was het maar waar! Maak met AI maar eens een tuinontwerp en zorg ervoor dat al je wensen hierin opgenomen worden. Compleet met beplantingsschema en begroting. Je zal verbluft zijn wat je krijgt. Maar als je een tijdje in de tuin blijft kijken, zal je ontdekken dat er niets gebeurt! NIETS! HELEMAAL NIETS! Als je het ontwerp wil realiseren zal je toch zelf de handjes uit [...]
AI en Sales!
Download dit boek, Je vindt de knop naar de downloadpagina op de homepage van deze site. Hoe oud je ook bent, als niet bijblijft loop je snel achter. En dan loop je dus ook het risico als “achterlijk” beschouwd te worden. Brrr, dat wil niemand! Als verkoper, salesmanager en verkooptrainer of -coach is het belangrijk om de ontwikkelingen van AI te volgen. Om alle oudere verkopers direct gerust te stellen: AI is verschrikkelijk gemakkelijk. Toen ik in vorige eeuw Open Access leerde, kostte dat toch wel even tijd. Toen Powerpoint op de markt kwam, had je het na een uurtje spelen wel door. AI is supergemakkelijk en als je iets niet weet kan je het laten uitleggen [...]
Eerlijk gestolen!
Mijn vader moest vroeger regelmatig in Londen zijn en vloog meestal met de KLM en ontving en verzamelde de grachtenpandjes. Iedereen kent die schitterende Amsterdamse Delfsblauwe grachtenpandjes nog wel (schitterend of spuuglelijk, afhankelijk van je smaak). Sommige zijn nu duizenden euro’s waard. Geweldige actie van KLM. Maar nog indrukwekkender vond ik de ingeving van Britisch Airways. Het speelt nog in de tijd dat er vrolijk gerookt mocht worden aan boord van een vliegtuig. Britisch Airways had in de eerste klas fraaie Wedgewood asbakjes. Ze constateerden dat deze asbakjes steeds verdwenen omdat de klant ze graag wilden hebben en stiekem bietsten. In plaats van over te schakelen naar goedkopere asbakjes, lieten ze subtiel aan de onderkant drukken “Honestly stolen form [...]
Een potentiële klant cadeautjes geven of juist niet?
Iedereen die wel eens een stand bemand heeft op een beurs waarbij kleine geschenkjes als pennen, aanstekers of andere prullaria voor de bezoekers beschikbaar waren, heeft ervaren hoe enthousiast of zelfs hebberig de bezoekers kunnen zijn. Ik testte vroeger giveaways door deze aan mijn collega’s te laten zien. Als zij het heel graag wilden hebben, wist ik dat ik het goede geschenkje had. De meeste mensen houden van kleine geschenkjes; potentiële klanten dus ook. Als je de waarde van de give-aways beperkt houdt, voorkom je dat de klant het als irritant verplichtend ervaart. En het grappige is, ook bij een klein geschenkje de wet van de wederkerigheid werkt. De klant is door jouw giveaway meer bereid om naar je [...]
Relatiegeschenken
Nu de zomer nadert is het tijd om over relatiegeschenken na te denken. Is dat nog van deze tijd? Cadeautjes geven aan klanten en belangrijke relaties? Is zo’n geschenk geen poging tot omkopen of onethische beïnvloeding? Alles wat je doet in contact met anderen beïnvloedt hen. Beïnvloeden mag gewoon, maar er zijn natuurlijk altijd regels, zowel organisatorische -, belastingtechnische – en etiquetteregels! Regels voor ontvanger: weet wat het beleid is van de onderneming waarbinnen je werkt. Soms is er een absoluut verbod op het aannemen van relatiegeschenken. Soms worden ze verzameld en verloot over alle personeelsleden. Soms mag je een geschenk aannemen mits het van geringe waarde is. Twijfel je of je iets aan kan nemen; vraag het dan [...]
Wat doe je bij twijfel?
Ken je het Dunning-Kruger effect nog? Hoe minder je weet hoe meer je overtuigt bent dat je het helemaal snapt. En hoe meer je weet hoe meer je twijfelt. Omdat jij als verkoopexpert steeds meer kennis krijgt van de producten en diensten die jij vertegenwoordigt, is het dus logisch dat je met regelmaat twijfelt aan een oplossing die jij de klant wilt presenteren. Is dit wel de beste oplossing? Of erger, zou het product van een andere leverancier niet een veel betere oplossing zijn? Veel mensen hebben een hekel aan volledig van zichzelf overtuigde mensen, maar op een advies uitgesproken met twijfel zit de klant ook niet te wachten. Je wil immers advies van een expert en die hoort [...]
Verkooptruckje of verkooptechniek?
Onder een post van mij reageerde een vrouw eens met de boodschap dat ze niet van verkooptrucjes hield. In de post beschreef ik dat het handig is om als verkoper vooral de klant te laten praten en liever te lachen om de grapjes van de klant dan zelf grapjes te maken. Als je in gedachte dan een gladde verkoper ziet die op commando lacht bij elk flauw grapje van de klant, dan snap ik dat je zegt dat je niet van verkooptrucjes houdt. Maar als je in gedachte een alsmaar doorkleppende verkoper ziet die vooral zijn eigen grapjes leuk vindt, snap je dat het advies een uitstekende tip voor die verkoper is! Moraal van het verhaal, een professionele verkooptechniek [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?






