ISTN geeft je hier 438 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Dit is de grootste verzameling verkooptips van Nederland! Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Presenteer niet te veel!
Presenteer niet alles, hoe enthousiast je ook bent! Je hoeft niet alles te presenteren! Juist niet! Een gevaar van enthousiasme over je eigen product of dienst, is dat je graag en veel erover wilt vertellen. Ook de personen die heel veel weten van de eigen producten en diensten, hebben de neiging om ook dus heel veel te vertellen. Alsof dat de klant ook maar een beetje interesseert! Het kan natuurlijk wel dat een klant echt alles wil weten. Net zo goed dat je een klant tegenover je kan hebben die helemaal niet zit te wachten op alle informatie. Hoe kom je erachter? Simpel, vraag het de klant. En let op als je je product of dienst presenteert hoe de klant [...]
Wees als verkoper enthousiast of solliciteer!
Enthousiasme verslaat alles! En waarom? Het is besmettelijk! Als je een enthousiast iemand tegenover je ziet, inspireert en prikkelt jou dat ook. Vergeet niet, wij mensen zijn ‘kuddedieren’. Sinds de oertijd leefden wij in groepen en leerden wij te reageren op signalen uit de groep. Het doorgeven en reageren op signalen van je ‘mededieren’, biedt alle leden van de groep voordelen. Jouw emoties als verkoper beïnvloeden dus gegarandeerd je gesprekspartner! Het is dus zaak om enthousiast te zijn over jouw product en dienst. De klant neemt dit dan van je over. Mocht je twijfelen jouw product/dienst of deze zelfs slecht vinden, dan draag je dat ook over aan de potentiële koper. Die zal je dan ook nog eens bevestigen [...]
Als de klant opeens weg moet!
Tijdens het verkoopgesprek waarbij ik als coach mee was, waren we op bezoek bij een vriendelijke sociale klant. De kennismaking en opening ging vanzelf. Met slechts enkele vragen begon de klant alles over zijn bedrijf uitgebreid te vertellen en kwam de ook behoefte zonder moeite boven borrelen. Soms zit het mee! Maar helaas, tien voor twaalf meldde dat klant dat hij wel om twaalf uur weg moest, maar dat hij wel graag een offerte ontving. De verkoper beloofde heb deze te sturen en maakte direct een afspraak voor een telefonisch contact over die offerte. Prima. In de nabespreking vond de verkoper het jammer dat de klant niet eerder aangeven had dat hij eerder weg moest. Dan zou hij het [...]
Waarom een rondje golf ideaal netwerken is voor verkopers!
Golf lijkt wel uitgevonden voor verkopers! Zoveel voordelen biedt dit spel hen immers. Over de overeenkomsten tussen golf en een verkoopgesprek ging mijn vorige tip. Deze tip legt uit waarom golf ideaal is om te netwerken. Als je iemand voor het eerst ontmoet heb je nog geen relatie met die persoon. Wat is dat eigenlijk: een relatie? Een ervaring uit het verleden bindt twee personen. Er moet dus een tijd overheen gaan om een relatie op te bouwen. Logisch, met de klanten waar je al jaren komt, heb je wel een relatie. Een rondje golf van 18 holes is intensief. Je loopt samen een kilometer of 10 en beleeft samen een uur of vier de spanning van het spel. [...]
Waarom een rondje golf ideaal is voor verkopers!
Golf lijkt wel uitgevonden voor verkopers! Zoveel voordelen biedt dit spel hen immers. Ideaal om te netwerken, maar daar gaat mijn volgende tip over. In deze tip schets ik de overeenkomsten tussen golf en een verkoopgesprek. Het belangrijkste gereedschap dat je bij je hebt tijdens het golven is een club. Met deze club kun je de bal een eindje weg slaan. Een goede golfer weet dat je dat moet doen zonder kracht! Laat de club het werk doen! Deze club lijkt erg op het belangrijkste gereedschap van een verkoper, de vraag. Ook een gestelde vraag moet je het werk laten doen. Hou je mond, laat de klant nadenken en antwoorden. Het uiteindelijke doel van golf is om in een [...]
Vrouwen bloot, handel dood?
Zomerperiode: even ontspannen! De zomerperiode begint en daarmee komt er een rust in de verkoop. Een oude salesuitdrukking is/was “Vrouwen bloot, handel dood!” Nu zijn de stranden tegenwoordig aanzienlijk minder bloot dan vroeger. Dat roept de vraag op of ‘de handel’ ook minder dood is dan voor de eeuwwisseling? Loopt ‘de handel’ gewoon door, dan zal jouw werk ook wel doorlopen. Als jij bijvoorbeeld ijsjes verkoopt, zal je het zelfs druk hebben! Is zomerperiode voor jouw branche een dalperiode? Hoe kan je dan op een lekker ontspannen manier toch zinvol bezig zijn? Gebruik de zomerperiode om je relaties te onderhouden. Veel van je relaties zitten in deze periode ook wat ruimer in hun tijd omdat er geen vergaderingen, beurzen, [...]
Kan jij tegen je verlies? Ik niet echt!
Niet elk gesprek leidt tot een offerte! Niet elke offerte die ik maak gaat door! Niet elke klant die echt behoefte heeft, wil dat ik (mijn bedrijf) die behoefte invult! Jammer, maar helaas! Was het maar zo! Dat zou me een reeks gesprekken schelen! Als elke gesprek een offerte en opdracht betekende, wow! Dat zou relaxed zijn. Bovendien zou ik niet meer hoeven piekeren waarom ik het niet geworden ben. Piekeren over wat ik bijvoorbeeld minder zou zijn dan mijn concurrent. Wat mijn concurrent beter doet dan ik? Had ik geen klik met mijn gesprekpartner? Heb ik te veel gepraat en te weinig gevraagd? Waarom? Waarom? Waarom? Dat gepieker of zelfs een nacht wakker liggen is heel functioneel. Niet [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?
 
			
					






