Verkooptips

Verkooptips2025-03-04T08:48:23+00:00

ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

409, 2022

Jouw doelgroep!

Jouw doelgroep is de groep mensen of bedrijven waaraan jij jouw producten en/of diensten wil gaan verkopen. Het belangrijk om deze doelgroep zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven. Bijvoorbeeld niet alleen de branche op wie jij je richt, maar ook de bedrijfsgrootte die jij wil helpen. Bepaal ook met wie jij allemaal contact wil hebben binnen die bedrijven. Bijvoorbeeld niet alleen de inkoper, maar ook de commercieel directeur, de marketingmanager, etc. Hoe beter je omschrijft, hoe preciezer je mikt! En net als bij echt schieten, hoe beter je mikt hoe groter de kans is dat je raakt schiet. Als je jouw doelgroep te ruim kiest, beteken je waarschijnlijk WEINIG voor VEEL mensen. Slimmer is om VEEL te betekenen voor WEINIG [...]

2808, 2022

De funnel!

De funnel, of voor iedereen die net als ik veel van de Nederlandse taal houdt, de trechter, is een marketingmodel dat het proces beschrijft van doelgroep tot klant. Slechts een op de vijftig klanten koopt direct! Oftewel 98% van de klanten heeft meerdere contactmomenten nodig om een aankoop te doen. De gemiddelde klant heeft zelfs tussen de vijf en acht contactmomenten. Deze getallen zeggen natuurlijk nauwelijks wat over jouw markt. Onderzoek zelf welke cijfers spelen in jouw product-markt-combinaties. Al deze contactmomenten samen noemen we de customer journey. Deze constomer journey verschilt per klant. Natuurlijk kan je jouw klanten wel indelen in groepen die nagenoeg dezelfde stappen doorlopen. Het is vanzelfsprekend belangrijk dat jouw potentiële klanten gedurende dit proces op [...]

2108, 2022

Kijk eens wat vaker in de spiegel!

Word je snel zenuwachtig of verlegen? Bloos je snel en heb je het idee dat iedereen dat ziet? Dan krijg je hier een simpele tip waarmee je het gevoel onder controle kan krijgen! Ga thuis voor de spiegel staan en roep het zenuwachtige of verlegen gevoel bewust op. Kijk jezelf steeds aan in de spiegel terwijl je dit doet. Trek er een raar gezicht bij waarbij je probeert expres zo zenuwachtig, verlegen of blozend eruit te zien. Maak ook een kreunend of ander geluid waarbij je jouw frustratie uit over jouw zenuwachtigheid, verlegenheid of gebloos. Je zal zien dat het niet meevalt dit serieus te doen. Je gaat vanzelf om jezelf lachen. En dat lachen zorgt voor ontspanning! Dat [...]

1408, 2022

Kijk eens wat vaker in de spiegel!

Soms krijg je een spiegel voorgehouden waar je niet om gevraagd had! Je ziet gedrag van iemand waarin je jouw eigen gedrag herkent. Als dat waargenomen gedrag jou een glimlach oplevert is dat fijn. Maar als je het gedrag van een ander irritant vindt, weet je dus automatisch hoe anderen jou zien en ervaren als jij je zo gedraagt. Als je het vervelend vindt dat anderen jou zo ervaren en jij dat niet wilt, zal je het moeten veranderen. Begin deze verandering door jezelf een compliment te geven! Jij neemt waar, jij denkt na en je realiseert je dat anderen dat ook doen. En je wilt liever wel goed overkomen. Dat onderscheidt jou! De eerste stap heb je al [...]

708, 2022

Kijk eens wat vaker in de spiegel!

Als ik per ongeluk mezelf in de spiegel zie, geef ik mezelf soms op mijn kop. “Kijk toch niet zo chagrijnig!”, berisp ik mezelf streng. Net als Maarten van Rossem ben ik geen lachebek, maar ben gezegend met een iets te serieuze blik. Zelfs als ik reuze vrolijk ben! Als experiment heb ik tijdens wandelingen een bewuste glimlach opgezet. Ja, heel geforceerd en eerst kreeg ik spontaan kramp. Maar het effect van een glimlach was verbazingwekkend. Veel meer mensen begroetten me spontaan en begonnen soms een praatje. Je praat dus duidelijk makkelijker tegen iemand die glimlacht. Dus als je binnenstapt bij een klant, zorg dat je een glimlach opzet. Maakt niet uit of die glimlach gemaakt is, dat ziet [...]

3107, 2022

Gouden tip voor non-verbale communicatie!

Non-verbale communicatie is best complex. De gezichtsuitdrukking en vooral de ogen en mond, maar ook de stand van het hoofd, de toon, de lichaamshouding en de gebaren vullen de gesproken tekst aan. Bevestigen of versterken hetgeen gezegd wordt of maken je duidelijk dat juist het tegenovergestelde bedoeld wordt van wat gezegd wordt. Ironie, sarcasme, cynisme, maar ook humor en zelfspot zijn voorbeelden van deze lastige combinatie van tekst en beeld. Jaren geleden, kwam ik mijn leidinggevende tegen in de gang en die zei op zo’n giftige toon “Goedemorgen” tegen me, dat ik ervan schrok. Ik was daarna aan het piekeren waarom hij zo pissig op mij was. Ik kon niks bedenken en stapte zijn kantoor binnen met de vraag [...]

2407, 2022

Communicatie 93% non-verbaal? Grote onzin!

Door slechts te kijken naar mijn gezichtsuitdrukking en te luisteren naar de toon van mijn stem zou een Franse kelner weten wat ik wil bestellen? Was het maar waar! Dan kon ik met iedereen uit elk land communiceren en hoefde ik niet te stuntelen in het Frans of Duits. Laat staan Chinees of Russisch. Door sommigen wordt beweerd dat communicatie bestaat uit voor 55% gezichtsuitdrukking, 38% uit de stemtoon en slechts 7% uit de spreektaal. Deze cijfers komen uit twee onderzoeken van Albert Mehrabian uit de jaren ‘70. In het ene onderzoek moesten deelnemers de communicatie van een vrouw beoordelen als negatief of positief, waarbij de vrouw positieve of negatieve woorden met een positieve of negatieve klank uitsprak. En [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant